Course: Clinical Seminar 1

« Back
Course title Clinical Seminar 1
Course code KPG/KS1
Organizational form of instruction Seminar
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 6
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Podpera Milan, Mgr. Ph.D.
  • Bečvářová Ivana, PaedDr. PhD.
  • Koželuhová Eva, PhDr. Ph.D.
  • Soukupová Pavla, Mgr. Ph.D.
Course content
Course will take place on the university premises and in a selected kindergarten. The content is defined as follows: 1) Classroom environment corresponding with children needs - classroom arrangement - classroom as a meeting space (DxUxR) 2) Educational conditions 3) Organisation of the day at kindergarten 4) School and class education programme 5) Methodes and forms of pedagogical work 6) Dynamics of the pedagogical process 7) Reflexion of professional competences of the teacher

Learning activities and teaching methods
Discussion, One-to-One tutorial, Clinical practice under supervision, Seminar
  • Undergraduate study programme term essay (20-40) - 26 hours per semester
  • Contact hours - 30 hours per semester
  • Individual project (40) - 26 hours per semester
  • Practical training (number of hours) - 60 hours per semester
prerequisite
Knowledge
charakterizovat pojetí pedagoga jako reflektivního praktika
vysvětlit principy osobnostně orientovaného modelu předškolní výchovy
charakterizovat současnou organizaci předškolního vzdělávání
charakterizovat potřeby předškolního dítěte
Skills
charakterizovat navštívená pracoviště (popíše věcné podmínky, životosprávu, psychosociální podmínky, organizaci, personální a pedagogické zajištění atd.)
na základě zkušeností pobytu v mateřských školách zaujmout postoj k různým podobám edukačního procesu, svůj postoj dokázat vysvětlit a argumentovat
learning outcomes
Knowledge
charakterizovat specifičnost prostředí mateřské školy
Skills
naplánovat, realizovat a zhodnotit krátký úsek edukačního procesu
písemně reflektovat úroveň svých pedagogických a didaktických kompetencí
v diskusi věcně kriticky posuzovat průběh edukačního procesu, zdůvodnit postup své práce, rozlišit zdařilé i méně zdařilé momenty
rozšířit své profesní portfolio (pedagogický deník, didaktické materiály)
teaching methods
Knowledge
Seminar
Clinical practice under supervision
Discussion
Skills
Clinical practice under supervision
Discussion
Skills demonstration
Students' portfolio
assessment methods
Knowledge
Portfolio
Seminar work
Self-evaluation
Skills
Skills demonstration during practicum
Continuous assessment
Self-evaluation
Recommended literature
  • Bruce, Tina. Předškolní výchova : deset principů moderní pedagogiky a jejich aplikace v praxi. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-068-5.
  • Dujková, Lenka; Gardošová, Juliana. Vzdělávací program Začít spolu : metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Vyd. 1. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-815-5.
  • Dvořáková, Hana. Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha : Raabe, 2011. ISBN 978-80-86307-88-6.
  • KASLOVÁ, Michaela. Předmatematické činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-96-1.
  • Kaufmann-Huber, Gertrud. Děti potřebují rituály. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-203-3.
  • Lang, Greg; Berberich, Chris. Každé dítě potřebuje speciální přístup : vytváření integrovaných a inkluzivních tříd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-144-4.
  • Matějček, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. Vyd. 3. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-853-8.
  • Matějček, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Vyd. 3. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-494-X.
  • Matějček, Zdeněk. Po dobrém nebo po zlém? : O výchovných odměnách a trestech. 4. vyd. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-138-X.
  • Mertin, Václav; Gillernová, Ilona. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Vyd. 1. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-799-X.
  • MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 2018.
  • Sagi, Alexander. Problémové děti v mateřské škole. 1. vyd. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-067-7.
  • Svobodová, Eva; Švejdová, Hana. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.
  • SVOBODOVÁ Eva. Vzdělávání v mateřské škole:Školní a třídní vzdělávací program.. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for Pre-school Teachers (14) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for Pre-school Teachers (17) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for Pre-school Teachers (16) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for Pre-school Teachers (15) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for Pre-school Teachers (19) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for Pre-school Teachers (18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for Pre-school Teachers (13) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer