|
Lecturer(s)
|
-
Podpera Milan, Mgr. Ph.D.
-
Bečvářová Ivana, PaedDr. PhD.
-
Koželuhová Eva, PhDr. Ph.D.
|
|
Course content
|
unspecified
|
|
Learning activities and teaching methods
|
Interactive lecture, Students' portfolio, Self-study of literature
- Contact hours
- 39 hours per semester
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 20 hours per semester
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 20 hours per semester
|
| prerequisite |
|---|
| Knowledge |
|---|
| to explain key pedagogical concepts |
| to explain the principles of a personally oriented model of pre-school education |
| to characterize the organization of pre-school education |
| to characterize the needs of the preschool child |
| based on the experience of attending kindergartens to take a stand on different forms of the educational process, to explain and argue their attitude |
| Skills |
|---|
| to present knowledge gained in literature in both written and spoken form |
| learning outcomes |
|---|
| Knowledge |
|---|
| to describe the principles of RVP PV |
| to characterize the content of RVP PV |
| to explain the possibilities of using RVP PV in pedagogical work |
| to characterize the elements of the educational process (aims, methods, forms, conditions, content of education, resources) in the context of the specifics of pre-school education |
| to describe the structure of SEP, principles and principles of its creation |
| to describe the process of creation and content TVP |
| Skills |
|---|
| to analyze the aims, methods and forms of pre-school education |
| to analyze the conditions of pre-school education |
| to formulate educational goals |
| teaching methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Interactive lecture |
| Self-study of literature |
| Lecture supplemented with a discussion |
| Seminar |
| Collaborative instruction |
| Skills |
|---|
| Interactive lecture |
| Individual study |
| Seminar |
| Collaborative instruction |
| Cooperative instruction |
| Lecture with a video analysis |
| Competences |
|---|
| Lecture supplemented with a discussion |
| assessment methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Test |
| Skills |
|---|
| Skills demonstration during practicum |
| Individual presentation at a seminar |
| Competences |
|---|
| Seminar work |
|
Recommended literature
|
-
Praktický průvodce třídním vzdělávacím programem mateřské školy. Praha, 2006. ISBN 80-87000-04-8.
-
BEČVÁŘOVÁ, Z. Současná mateřská škola a její řízení. Praha: Portál, 2003.
-
Čapek, Robert. Líný učitel. Grada, 2017. ISBN 978-80-7496-344-5.
-
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3450-7..
-
Doláková, Sylvie. Umíte to s pohádkou? : práce s příběhy v MŠ a ZŠ. 2015. ISBN 978-80-262-0933-1.
-
Ginnis, Paul. Efektivní výukové nástroje pro učitele : strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka = The teacher's toolkit : raise classroom achievement with strategies for every learner. 2017. ISBN 978-80-906082-6-9.
-
MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 2021.
-
Opravilová, Eva. Předškolní pedagogika. Vydání 1. 2016. ISBN 978-80-247-5107-8.
-
Smolíková, Kateřina. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. V Praze : Výzkumný ústav pedagogický, 2005. ISBN 80-87000-01-3.
-
Svobodová, Eva; Švejdová, Hana. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.
-
Svobodová, Eva. Vzdělávání v mateřské škole : školní a třídní vzdělávací program. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
-
ŠMELOVÁ, E. Mateřská škola:Teorie a praxe I.. Olomouc, 2004. ISBN 80-244-0945-8.
-
ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.
|