|
Vyučující
|
-
Podpera Milan, Mgr. Ph.D.
-
Koželuhová Eva, PhDr. Ph.D.
-
Bečvářová Ivana, PaedDr. PhD.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Propojení třídního a školního vzdělávacího programu, analýza ŠVP PV a jeho transformace do třídního vzdělávacího programu (TVP). Vytváření tematických celků a integrovaných bloků v TVP. Obsah TVP PV- charakteristika třídy, podmínek edukace, vytváření a zavádění třídních pravidel, organizace dne - do plánování. 2. Přístupy a možnosti při plánování třídního integrovaného bloku. 3. Využití různých zdrojů při plánování. 4. Didaktická transformace vzdělávacího obsahu - příprava pedagogického procesu. 5. Motivace v mateřské škole. 6. Pedagogické hodnocení a pedagogická evaluace - reflexe. 7. Individualizace ve vzdělávání. 8. Způsoby získávání informací o předškolním dítěti. 9. Pedagogická diagnostika jako nástroj pro individualizaci vzdělávání. 10. Rozvoj prosociálního chování dětí v MŠ. 11. Práce s pravidly v MŠ.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Samostudium literatury, Cvičení
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit principy osobnostně orientovaného modelu předškolní výchovy |
| charakterizovat potřeby předškolního dítěte |
| popsat principy RVP PV |
| vysvětlit možnosti využití RVP PV při pedagogické práci |
| charakterizovat prvky vzdělávacího procesu (cíle, metody, formy, podmínky, obsah vzdělávání, prostředky) v kontextu specifik předškolního vzdělávání |
| popsat strukturu ŠVP , zásady a principy jeho tvorby |
| charakterizovat proces tvorby a obsah TVP |
| charakterizovat specifičnost prostředí mateřské školy |
| Odborné dovednosti |
|---|
| na základě zkušeností pobytu v mateřských školách zaujmout postoj k různým podobám edukačního procesu, svůj postoj dokázat vysvětlit a argumentovat |
| analyzovat cíle, metody a formy předškolního vzdělávání |
| analyzovat podmínky předškolního vzdělávání |
| formulovat vzdělávací cíle |
| naplánovat, realizovat a zhodnotit krátký úsek edukačního procesu |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit propojení TVP a ŠVP |
| vysvětlit principy plánování integrovaného bloku |
| charakterizovat důležitost pedagogické evaluace |
| popsat běžně používané techniky evaluace vzdělávacího procesu a jeho aktérů |
| charakterizovat proces individualizace ve vzdělávání |
| popsat možnosti rozvoje prosociálního chování dětí předškolního věku |
| Odborné dovednosti |
|---|
| pracovat s cíli RVP PV, využít je při plánování a evaluaci, konkretizovat je pro danou skupinu dětí |
| naplánovat vzdělávací nabídku ve formě integrovaného bloku |
| aplikovat prostředky hodnocení předškolního dítěte |
| používat různé možnosti motivace dítěte, činnosti, IB |
| zdůvodnit volbu vzdělávacího obsahu, forem a metod vzdělávání a využití různých forem motivace v rámci IB, |
| analyzovat edukační situaci z hlediska individualizace ve vzdělávání, |
| navrhnout činnosti rozvíjející prosociální chování předškolního dítěte |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Prezentace práce studentů, |
| Přednáška s analýzou videozáznamu, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Skupinová výuka, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Prezentace práce studentů, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Demonstrace dovedností, |
| Analýza výukových situací |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Samostatná práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Portfolio, |
| Seminární práce, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Portfolio, |
|
Doporučená literatura
|
-
Praktický průvodce třídním vzdělávacím programem mateřské školy. Praha, 2006. ISBN 80-87000-04-8.
-
Bednářová, Jiřina. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let/. Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1829-0.
-
Kopřiva, Pavel a kol. Respektovat a být respektován. 2. vyd. Kroměříž : Spirála, 2006. ISBN 80-901873-7-4.
-
Krejčová, Věra; Kargerová, Jana; Syslová, Zora. Individualizace v mateřské škole. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-262-0812-9.
-
Sedláčková, Hana; Syslová, Zora,; Štěpánková, Lucie. Hodnocení výsledků předškolního vzdělávání. Vydání první. 2012. ISBN 978-80-7357-884-8.
-
Smolíková, Kateřina. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. V Praze : Výzkumný ústav pedagogický, 2005. ISBN 80-87000-01-3.
-
Starý, Karel; Laufková, Veronika. Formativní hodnocení ve výuce. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-262-1001-6.
-
Svobodová, Eva. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2007. ISBN 80-86307-39-5.
-
Svobodová, Eva; Švejdová, Hana. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.
-
Svobodová, Eva. Vzdělávání v mateřské škole : školní a třídní vzdělávací program. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
-
Syslová, Zora; Štěpánková, Lucie. Třídní projekty v mateřské škole. Vydání první. 2019. ISBN 978-80-262-1480-9.
|