|
Vyučující
|
-
Šafránková Dagmar, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Cílem předmětu je získání znalostí, dovedností a postojů v plánování a realizaci projektového a kooperativního vyučování na 1. stupni základní školy. Přednášky budou zaměřeny na tato témata: 1.-2. Teoreticko-historická východiska kooperativní a projektové výuky, vč. otázek výzkumu. 3. Terminologické vymezení a znaky kooperativní a projektové výuky. 4.-6. Specifika plánování kooperativní a projektové výuky na 1. stupni ZŠ. 7.-9. Realizace projektové a kooperativní výuky v prostředí 1. stupně základní školy (vč. integrace vzdělávacích obsahů). 10. Kooperativní a projektová výuka jako cesta ke společnému vzdělávání ( inkluzivnímu vzdělávání) na 1. stupni ZŠ. 11. Kooperativní a projektová výuka v digitalizaci výchovy a vzdělávání. 12. Výhody a nevýhody kooperativní výuky, spolupráce jako prostředek i cíl učení v praxi 1. stupně základní školy. 13. Výhody a nevýhody projektové výuky z pohledu žáka, učení, učitele a prostředí 1. stupně základní školy Semináře budou prostřednictvím týmové práce implementovat základní znalosti, dovednosti a postoje obou modelů výuky.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
- 50 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 50 hodin za semestr
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 10 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| analyzovat rozdíly mezi koncepcemi vyučování (zejména mezi konstruktivní a transmisivní školou, vč. sociálního konstruktivismu, problémovou koncepcí J. Deweye) |
| vysvětlit základní kategorie výukového procesu (cíle, metody, formy, obsah učiva, hodnocení, vztahy mezi učitelem a žáke, vztahy mezi žáky) |
| popsat základní vztahy mezi kategoriemi vyučovacího procesu v plánování výuky |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat vzdělávací obsahy a kategorie výukového procesu v plánování a realizaci výchovy a vzdělávání |
| zhodnotit význam základních východisek pro plánování a realizaci výuky (RVP pro ZV, pedagogická diagnostika žáka, vč. individuálních potřeb žáka, kompetence učitele, spolupráce s rodinou) v prostředí školy (na 1. stupni ZŠ) |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat teoretická a historická východiska projektové a kooperativní výuky |
| vysvětlit znaky kooperativní a projektové výuky, vč.rozdílů a terminologických odlišností (kooperativní výuka, skupinová výuka, projekt, projektová výuka, metoda projektů) |
| popsat fáze projektové výuky na 1. stupni ZŠ (plánování,realizace, prezentace, hodnocení projektu) |
| rozlišit kooperativní výuku a skupinové vyučování, vč. odlišností v plánování a realizaci |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat kooperativní a projektovou výuku na konkrétní vzdělávací oblast RVP pro ZV 1. stupně ZŠ |
| navrhnout konkrétní plán realizace projektové a kooperativní výuky na 1. stupni základní školy |
| zhodnotit výhody a nevýhody kooperativní výuky ve vztahu ke společnému vzdělávání (inkluzi) a digitalizaci vzdělávání |
| zhodnotit výhody a nevýhody projektové výuky z pohledu žáka, učení, učitele a školy |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Individuální konzultace, |
| Samostatná práce studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Kooperativní výuka, |
| Diskuse, |
| Projektová výuka, |
| Řešení problémů, |
| Individuální konzultace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostudium, |
| Skupinová výuka, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Diskuse, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Výstupní projekt, |
| Průběžné hodnocení, |
| Seminární práce, |
| Portfolio, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Skupinová prezentace, |
| Sebehodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Portfolio, |
| Výstupní projekt, |
|
Doporučená literatura
|
-
Coufalová, Jana. Projektové vyučování : pro první stupeň základní školy : náměty pro učitele. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2006. ISBN 80-7168-958-0.
-
ČÁBALOVÁ, D. Pedagogika pro učitele základních a středních škol.. Plzeň, 2012.
-
ČÁBALOVÁ, D., PODROUŽEK, L. Kooperativní a projektová výuka v učitelství výchovy ke zdraví. Sborník příspěvků ?Výchova ke zdraví a aktivní životní styl. 2013.
-
Dvořáková, M. Projektové vyučování v české škole - vývoj, inspirace, současné porblémy.. Praha : Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1620-9.
-
Kasíková, Hana. Kooperativní učení a vyučování : teoretické a praktické problémy. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0192-3.
-
Kasíková, Hana. Učíme (se) spolupráci spoluprací : náměty - výukové materiály pro kooperaci dětí i dospělých. 1. vyd. Kladno : AISIS, 2007. ISBN 80-239-6770-3.
-
Kratochvílová, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-4142-0.
-
Šafránková Dagmar. Pedagogika. Praha, 2019. ISBN 978-80-247-5511-3.
-
Tomková, Anna; Kašová, Jitka; Dvořáková, Markéta. Učíme v projektech. Vyd. 1. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-527-1.
|