|
Vyučující
|
-
Podroužek Ladislav, doc. PaedDr. Ph.D.
-
Podpera Milan, Mgr. Ph.D.
-
Koželuhová Eva, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Legislativa předškolního vzdělávání. 2. Práva dítěte. 3. Profesní etika. 4. Profesní kompetence předškolního pedagoga. 5. Sebereflexe jako součást profesního rozvoje. 6.-7. Předškolní vzdělávání ve světě. 8.-9. Inopvace v předškolním vzdělávání. 10. Spolupráce rodiny a školy. 11. Zápis do 1. třídy ZŠ, školní zralost a připravenost. 12.-13. Aktuální otázky předškolního vzdělávání.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 8 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit klíčové pedagogické pojmy |
| vysvětlit principy osobnostně orientovaného modelu předškolní výchovy |
| popsat základní principy vybraných alternativních pedagogických směrů v předškolním vzdělávání |
| charakterizovat současnou organizaci předškolního vzdělávání |
| Odborné dovednosti |
|---|
| prezentovat poznatky získané v literatuře v psané i mluvené formě |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat možnosti spolupráce mateřské školy s rodinou a dalšími partnery |
| vysvětlit organizační, legislativní a pedagogické aspekty přechodu z MŠ do ZŠ |
| charakterizovat systémy předškolního vzdělávání ve světě |
| popsat legislativní rámec předškolního vzdělávání v ČR |
| vysvětlit etické aspekty profese učitele |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vybrat, navrhnout a zdůvodnit aplikaci prvků alternativních či zahraničních modelů do praxe běžné MŠ |
| samostatně vyhledat informace o dění v oboru a prezentovat vlastní názor |
| aplikovat znalost práv dítěte a etických aspektů profese učitele |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Diskuse, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Diskuse, |
| Prezentace práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Ústní zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Havlínová, Miluše. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole : rozšířený a aktualizovaný modelový program (dokument a metodika). Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-383-8.
-
Opravilová, Eva. Předškolní pedagogika. Vydání 1. 2016. ISBN 978-80-247-5107-8.
-
Pound, Linda. How children learn: educational theories and approaches: from Comenius the father of modern education to giants such as Piaget, Vygotsky and Malaguzzi.. London: Practical Pre-School Books, 2014. ISBN 978-1-909280-73-1.
-
Průcha, J., Koťátková, S. Předškolní pedagogika. Praha: Portál, 2013.
-
PRŮCHA, Jan. Srovnávací pedagogika: mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0191-5.
-
Svobodová, Eva; Vítečková, Miluše. Osobnost předškolního pedagoga : sebereflexe, sociální kompetence a jejich rozvíjení. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-262-1243-0.
-
Syslová, Zora. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4309-7.
|