|
Vyučující
|
-
Klimtová Václava, Mgr.
-
Svoboda Michal, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Zdraví a společnost 2. Náročné životní situace v životě člověka 3. Stres a sociální stresory 4. Stresory v mezilidské komunikaci 5. Typy sociálního chování: pasivita, agresivita, manipulace a asertivita 6. Agresivita ve společnosti, šikana, mobbing 7. Osobnostní predispozice zvládání sociálních situací 8. Vliv nevhodného sociálního prostředí na psychiku člověka - psychosomatika 9. Komunikace a sociální zdraví - komunikační zlozvyky 10. Zásady efektivní komunikace I 11. Zásady efektivní komunikace II 12. Sociální zdraví a škola 13. Shrnutí a evaluace výuky
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Seminář
- Projekt individuální [40]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Definovat klíčové pojmy z psychologie osobnosti a sociální psychologie. |
| Charakterizovat osobnost z pohledu současných koncepcí sociálně psychologického přístupu. |
| Popsat sociální skupinu, uvést klasifikaci sociálních skupin. |
| Objasnit principy skupinových procesů (skupinové dynamiky). |
| Definovat zdraví a uvést determinanty zdraví. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Zhodnotit podle různých kritérií současné koncepce sociálně psychologického pojetí osobnosti. |
| Rozlišit povahu jednání jedince v sociální skupině (dominance-submisivita, extraverze-introverze atd.). |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Definovat zdraví jako životní hodnotu ve společnosti. |
| Vysvětlit proces interpersonálních vztahů v kontextu jeho vlivu na utváření zdraví. |
| Objasnit princip sociální opory na zdraví jedince. |
| Vyjmenovat a charakterizovat jednotlivé sociální programy podporující zdraví. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Posoudit vlivy sociálních skupin (rodina, školní třída, vrstevnické skupiny pracovní skupiny atd.) na zdraví jedince. |
| Navrhnout postupy pro posílení sociálního zdraví ve vztahu ke konkétní skupině. |
| Zhodnodnotit podle různých kritérií sociální programy podporující zdraví. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Seminární práce, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Seminární práce, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Seminární práce, |
|
Doporučená literatura
|
-
Kebza, Vladimír, 1953-. Psychosociální determinanty zdraví / Vladimír Kebza. Praha : Academia, 2005, 2005. ISBN 80-200-1307-5.
-
KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole.. Praha: Portál, 2005.
-
MATĚJČEK, Z. a kol. Náhradní rodinná péče.. Praha: Portál, 1999.
-
MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť.. Praha: Portál, 1993.
-
NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. 1. vyd.. Praha: Academia, 1999.
-
Payne, Jan. Kvalita života a zdraví. Vyd. 1. V Praze : Triton, 2005. ISBN 80-7254-657-0.
-
Sobotková, Irena. Psychologie rodiny. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-250-8.
-
TRAPKOVÁ, L., CHVÁLA, V. Rodinná terapie psychosomatických poruch.. Praha: Portál, 2004.
-
Výrost, Jozef; Slaměník, Ivan. Sociální psychologie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1428-8.
|