|
Vyučující
|
-
Janyšková Kristýna, Mgr. Ph.D.
-
Pejšová Mouleová Lenka, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
Průvodcování žáka je organizováno jako opakovaná aktivita (2 hodiny přímo v rodinném prostředí vybraného dítěte), kterou student pro žáka aktuálně ohroženého školním neúspěchem nebo žáka s problémy v adaptaci na školní podmínky plánuje a průběžně realizuje. O průběhu aktivit student pořizuje pravidelné záznamy, resp. vede si deník. Student spolupracuje s vybranými partnerskými základními školami FPE ZČU. Vyučující předmětu je v kontaktu se zástupcem vybrané ZŠ a studentovi předkládá nabídku. Výběr žáka, který potřebuje podpořit, probíhá na základě studentových možností (časové, studovaná aprobace, věk dítěte). Student je i v kontaktu se s FPE ZČU spolupracující neziskovou organizací a pracuje pod supervizí terénního pracovníka. Další studentova činnost je pravidelná a spočívá v pravidelné dopomoci dítěti s přípravou do školy, psaní domácích úkolů, doučování, procvičování českého jazyka a konverzaci v něm u žáků dětí cizinců. Při práci s dítětem se student učí uplatňovat individuální přístup, uzpůsobovat podmínky s ohledem na žákovy možnosti a jeho vzdělávací potenciál, pravidelně také komunikuje s pedagogickými pracovníky školy, vyučujícím předmětu a terénním pracovníkem neziskové organizace. Svou činnost student reflektuje prostřednictvím deníku, do něhož zapisuje veškerou prováděnou činnost, reflektuje své pedagogické počínání, své zážitky a zkušenosti s doučováním a zkušenosti se způsoby komunikace s jednotlivými aktéry. V závěru semestru odevzdává deník spolu se závěrečným shrnutím vyučující předmětu a účastní se závěrečného reflektujícího kolokvia. Ze strany vyučujícího je studentům poskytována podpora prostřednictvím on-line platformy a skupinové supervize 2x za semestr. Obsah: 1. Úvodní setkání a instruktáž 2. Výběr žáka, návštěva NNO a ZŠ 3. - 6. Průvodcování žáka I. 7. Supervizní setkání se studenty 8. - 12. Průvodcování žáka II. 13. Závěrečné shrnutí
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 6 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Orientovat se v základech obecné pedagogiky. |
| Chápat pojetí, smysl a základní orientaci v oblasti primárního vzdělávání. |
| Orientovat se a uvědomovat si sociální aspekty dětství. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Aplikovat znalosti o základních kategoriích pedagogiky v kontextu primárního vzdělávání do praxe |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| Úspěšné zahájení, jakož i průběh a ukončení kurzu předpokládá, že student: - je ztotožněn s cíli kurzu a skutečně se chce zapojit; - k výkonu praxe přistupuje svědomitě, zodpovědně, jeho snahou je získat co nejvíce informací o poslání organizace, jejích cílech, organizační struktuře, o uživatelích sociálních služeb, způsobu práce a specifičnosti dané oblasti - při výkonu praxe je zodpovědný za reprezentování FPE ZČU v místě praxe, a to především tím, že dodržuje dohodnutá pravidla. |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat roli sociálních aspektů vzdělávacího procesu dětí s potřebou podpůrných opatření ve vzdělávání z rozličných důvodů (sociální znevýhodnění, zdravotní postižení, mimořádné nadání). |
| Odborné dovednosti |
|---|
| v uplatňování individuálního přístupu k dítěti, Student prohloubí své dovednosti v uzpůsobování podmínek s ohledem na žákovy možnosti a jeho vzdělávací potenciál. |
| v komunikaci rozličnými aktéry vzdělávacího procesu a předmětného mentoringového programu (s rodiči, s pedagogickými pracovníky školy, vyučujícím předmětu a terénním pracovníkem neziskové organizace). |
| Reflektování svého pedagogické počínání (přímou práci s dítětem reflektovat prostřednictvím, zážitky a zkušenosti s doučováním, zkušenosti se způsoby komunikace s jednotlivými aktéry). |
| Svou činnost je schopen reflektovat písemně prostřednictvím deníku a vypracovaného portfolia a ústně při závěrečném kolokviu. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Studijní praxe, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Studijní praxe, |
| Skupinová konzultace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Diskuse, |
| Individuální konzultace, |
| Skupinová konzultace, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Portfolio, |
| Průběžné hodnocení, |
| Sebehodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Portfolio, |
| Průběžné hodnocení, |
| Sebehodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Portfolio, |
| Průběžné hodnocení, |
| Sebehodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Henriksen, Jan-Olav, Arne Johan, Vetlesen. Blízké a vzdálené: etické teorie a principy práce s lidmi. Boskovice: Albert, 2000. ISBN 8085834855.
-
Obrovská, Jana, Olga, Kusá, Zuzana Lehotská, Ivana Marášková a Kateřina Dobešová. Školní a mimoškolní doučování metodika. Praha, 2012. ISBN 978-8086-85-3.
-
Šišková, Tatjana. Výchova k toleranci a proti rasismu : sborník. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-285-8.
|