|
Vyučující
|
-
Kocurová Marie, doc. PaedDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do problematiky (vymezení rizikového chování) 2. Faktory ovlivňujíc vznik rizikového chování (osobnost, rodina, sociální skupiny, společnost) 3. Drogové a nedrogové závislosti. 4. Záškoláctví (vymezení, prevence a postihy záškoláctví) 5. Šikana a extrémní projevy agrese (vymezení, projevy, řešení) 6. Rizikové sporty a rizikové chování v dopravě (vymezení, skupiny, příčiny) 7. Rasismus a xenofobie (vymezení, znaky, příčiny, sociální dopad) 8. Negativní působení sekt (definice, znaky, důsledky na společnost, sekty v ČR) 9. Sexuální rizikové chování (promiskuita, předčasná a nechtěná sexualita) 10.Spektrum poruch příjmu potravin (obezita, mentální anorexie, bulimie) 11.Syndrom CAN (znaky, příčiny, psychosociální dopad na osobnost dítěte) 12- 13. Shrnutí-evaluace výuky
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 50 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Orientace v základních disciplínach z oborů psychologie, pedagogika a psychologie |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Aplikace poznatků z pedagogiky, psychologie do obecných společenských aspektů |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Definovat rizikové chování. |
| Objasnit determinanty vzniku rizikového chování. |
| Charakterizovat skupiny rizikového chování. |
| Vyjmenovat dokumenty podporující prevenci rizikového chování a sděluje jejich obsah. |
| Popsat jednotlivá riziková chování. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Identifikovat jednotlivé faktory způsobující vznik rizikového chování. |
| Navrhnout řešení předcházení rizikovému chování v rámci oboru Výchova ke zdraví. |
| Reflektovat svůj způsob života ve vztahu ke znakům rizikového chování. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Samostudium, |
| Individuální konzultace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Samostudium, |
| Individuální konzultace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Samostudium, |
| Individuální konzultace, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Seminární práce, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Seminární práce, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Seminární práce, |
|
Doporučená literatura
|
-
FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy. Praha, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0.
-
KABÍČEK, P. et al. Rizikové chování v dospívání. Praha, 2014. ISBN 978-80-7387-793-4.
-
Matoušek, Oldřich; Kroftová, Andrea. Mládež a delikvence. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X.
-
Sobotková, Veronika. Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Vydání 1. 2014. ISBN 978-80-247-4042-3.
|