|
Vyučující
|
-
Janyšková Kristýna, Mgr. Ph.D.
-
Pejšová Mouleová Lenka, Mgr.
-
Karkošová Martina, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Speciálně pedagogická průběžná praxe 1 je svou povahou výběrová. Student ji absolvuje v jím vybrané organizaci poskytující služby osobám s postižením, ve kterých nacházejí uplatnění speciální pedagogové napříč resorty (školské či zdravotnické organizace zajišťující veřejně prospěšné služby či organizace poskytující sociální služby ve smyslu Zákona č. 108/2006Sb. o sociálních službách. Student praxi vybírá ze seznamu spolupracujících organizací prostřednictvím webu k odborným praxím studijního programu Speciální pedagogika. Praxe může být vykonána na pracovišti studenta, pokud jeho činnost souvisí s oborem studia. Pro průběžnou praxi 1 je vyhrazen příslušný den ve studentově rozvrhu a je jí věnováno 6 hodin týdně po dobu 10 týdnů. Zbylá setkání jsou věnována instruktáži a shrnutí praxí.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 72 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 22 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Znát platnou školskou a sociální legislativu (školský zákon a Zákon o pedagogických pracovnících, Zákon o sociálních službách, aj.) |
| Znát etický kodex sociálních pracovníků ČR a jednat v souladu s ním |
| Prostudovat Průvodce odbornou praxí studenta speciální pedagogiky na FPE ZČU |
| Znát a být si vědom pravidel pro výkon odborné praxe studentů speciální pedagogiky na FPE ZČU |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Student se orientuje v síti poskytovatelů a systému sociálních služeb fungujících na pomoc jedincům se zdravotním postižením a jejich rodinám. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| znát Etický kodex sociálních pracovníků ČR |
| rozumět systému organizací veřejné správy a samosprávy |
| orientovat se v legislativě vztahující se k výkonu profese speciálního pedagoga napříč resorty |
| rozumět struktuře organizací sociálních služeb, jejich hodnotám, poslání, cílům a používaným metodám práce |
| chápat roli jednotlivých odborníků v organizaci |
| Odborné dovednosti |
|---|
| dodržovat Etický kodex sociálních pracovníků ČR |
| orientovat se v situaci a potřebách klienta (osoby s postižením či znevýhodněním) |
| posoudit klientovu sociální situaci |
| vytvářet plán práce s klientem |
| umět zvolit vhodný způsob intervence |
| umět získávat potřebné informace a dále je využívat ve prospěch klienta |
| realizovat, rozvíjet a umět ukončit práci s klientem a to vše na základě akceptace a vzájemné spolupráce |
| rozeznávat rizikové faktory vzájemné spolupráce a umět stanovit meze své podpory |
| umět vést základní dokumentaci o klientovi s ohledem na etický kodex a kodex GDPR |
| aktivně se zapojit do práce týmu |
| orientovat se a dodržovat vnitřní pravidla organizace |
| Ve vztahu k sobě samému student dokáže pracovat na svém odborném růstu, dokáže pracovat se zpětnou vazbou, reflexí a sebereflexí, dokladuje vlastní práci a umí vyhodnocovat svou činnost. |
| dokázat pracovat na svém odborném růstu |
| dokázat pracovat se zpětnou vazbou |
| dokázat pracovat s reflexí a sebereflexí |
| vlastní činnost dokladovat s pomocí portfolia praxe |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Odborná praxe průběžně rozvíjí studentovy profesní kompetence. V oblasti postojů se student ztotožňuje s hodnotami a etickými principy pomáhajících profesí (např. Etický kodex sociální práce) a je si vědom dilemat souvisejících s výkonem své profese. |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Klinická praxe pod dohledem, |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Diskuse, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Prezentace práce studentů, |
| Studijní praxe, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Klinická praxe pod dohledem, |
| Samostudium, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Průběžné hodnocení, |
| Sebehodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Sebehodnocení, |
| Portfolio, |
| Průběžné hodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Henriksen, Jan-Olav, Arne Johan, Vetlesen. Blízké a vzdálené: etické teorie a principy práce s lidmi. Boskovice: Albert, 2000.
-
Mansell, J.; Beadle-Brown, J. Active support: Enabling and empowering people with intellectual disabilities. London: Jessica Kingsley Publishers, 2012.
-
Skovajsa, M. a kol. Občanský sektor. Praha: Portál, 2010.
-
Vávrová, S. Doprovázení v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2012.
|