|
Vyučující
|
-
Gruberová Blanka, PhDr. Bc. Ph.D.
-
Smitková Šárka, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
Obsah: 1. Logopedie jako vědní disciplína, základní logopedická terminologie. 2. Organizace logopedické péče. 3. Ontogeneze řeči. 4. Logopedická intervence se zaměřením na primární logopedickou prevenci a osvětu. 5. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. 6. Vývojové artikulační poruchy.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 5 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Představit přehledově elementární východiska oboru speciální pedagogika |
| Představit základy biologického, psychického a sociálního vývoje člověka |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Student dokáže aplikovat teoretické poznatky z předmětů biologie člověka a základů společenských věd v rozsahu učiva střední školy. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Popsat vývoj řeči u dítěte |
| Definovat základní logopedické termíny |
| Vyjmenovat příčiny a důsledky vad řeči, a možnosti diagnostiku a prevence |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Používat aktuální logopedickou terminologii. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Kooperativní výuka, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Samostatná práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Test, |
| Kolokvium, |
|
Doporučená literatura
|
-
BEDNÁŘOVÁ, J.; ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku. Praha. ISBN 978-80-266-0658-1.
-
Klenková, Jiřina. Logopedie : narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.
-
NEUBAUER, K. a kol. Kompendium klinické logopedie. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1390-1.
-
Neubauer, Karel. Logopedie : učební text pro bakalářské studium speciální pedagogiky. Vyd. 2. Hradec Králové : Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-093-6.
-
VITÁSKOVÁ, K.; PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1088-5.
|