Course: Special and Inclusive Pedagogy for Kindergartens

« Back
Course title Special and Inclusive Pedagogy for Kindergartens
Course code KPG/SIPM
Organizational form of instruction Lecture + Seminary
Level of course Bachelor
Year of study 3
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 4
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Slowík Josef, PhDr. Ph.D.
Course content
1. Terminology and basic definitions on the field of special and inclusive education 2. Children and pupils with special needs, teacher competences 3. Principles and methods in education of children with special educational needs 4. Support tools in education of children with special educational needs 5. Education of children and pupils with speech disorders in a common educational environment 6. Education of children and pupils with hearing impairment in a common educational environment 7. Education of children and pupils with visual impairment in a common educational environment 8. Education of children and pupils with physical disabilities or long-term illness in a common educational environment 9. Education of children and pupils with mental disabilities, and pupils with autistic spectrum disorders and other psychical and pervasive disorders in a common educational environment 10. Education of children and pupils with behavioral disorders in a common educational environment 11. Education of children and pupils with social or socio-cultural disadvantage in a common educational environment 12. Education of gifted children and pupils in a common educational environment

Learning activities and teaching methods
Interactive lecture, Multimedia supported teaching
  • Contact hours - 36 hours per semester
  • Undergraduate study programme term essay (20-40) - 20 hours per semester
  • Preparation for an examination (30-60) - 40 hours per semester
  • Presentation preparation (report) (1-10) - 10 hours per semester
prerequisite
Knowledge
definovat základní biologické, psychické a sociální předpoklady výchovy a vzdělávání žáků v MŠ
orientovat se v aktuální základní školské legislativě pro předškolní a základní vzdělávání
Competences
N/A
learning outcomes
Knowledge
definovat základní pojmy z oblasti speciální pedagogiky předškolního a školního věku
orientovat se v principech, metodách a limitech vzdělávání žáků s tělesným, smyslovým, mentálním a psychickým postižením, žáků s narušenou komunikační schopností, žáků postižených více vadami a žáků nadaných v MŠ
vysvětlit základní metody a možnosti speciálně pedagogické diagnostiky, prevence a intervence
klasifikovat vady, postižení a jejich etiologické faktory
představit aktuální možnosti vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v předškolním vzdělávání
připravovat se na vyučování s pedagogickou asistencí a s využíváním individuálního vzdělávacího plánu nebo plánu pedagogické podpory u konkrétního žáka se speciálními vzdělávacími potřebami nebo žáka nadaného v MŠ
vysvětlit základní metody a možnosti speciálněpedagogické diagnostiky, prevence a intervence
orientovat se v principech, metodách a limitech vzdělávání žáků s tělesným, smyslovým, mentálním a psychickým postižením, žáků s narušenou komunikační schopností, žáků postižených více vadami a žáků nadaných v MŠ
vymezit pojem žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a nadaného žáka
představit systém podpůrných opatření pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v MŠ
představit aktuální možnosti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v MŠ
připravovat se na vyučování s pedagogickou asistencí a s využíváním individuálního vzdělávacího plánu u konkrétního dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami nebo nadaného dítěte v MŠ
Skills
na základě studia aktuální odborné literatury zpracovat a kriticky reflektovat vybrané téma z oblasti speciální a inkluzivní pedagogiky
na základě studia aktuální odborné literatury zpracovat a kriticky reflektovat vybrané téma z oblasti speciální a inkluzivní pedagogiky
aktivně volit a využívat vhodné nástroje a metody pro práci s dětmi s potřebou podpůrných opatření
na modelových situacích reflektovat přínosy a úskalí realizace inkluze v praxi
na modelových situacích reflektovat vyučování s pedagogickou asistencí a využíváním specifických podpůrných opatření ve vzdělávání
teaching methods
Knowledge
Lecture supplemented with a discussion
Lecture with a video analysis
Seminar classes
Self-study of literature
Skills
Seminar classes
assessment methods
Knowledge
Seminar work
Written exam
Individual presentation at a seminar
Group presentation at a seminar
Recommended literature
  • Hájková, Vanda; Strnadová, Iva. Inkluzivní vzdělávání : [teorie a praxe]. Vyd. 1. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
  • Lechta, Viktor. Inkluzivní pedagogika. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
  • Slowík, J. Speciální pedagogika. 2. aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
  • Slowík, Josef. Inkluzivní speciální pedagogika. Praha, 2022. ISBN 978-80-271-3010-8.
  • Vágnerová, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozĹĄ. a přeprac. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester