Course: Social Pedagogy for BS Teachers

« Back
Course title Social Pedagogy for BS Teachers
Course code KPG/SOCPZ
Organizational form of instruction Seminar
Level of course Bachelor
Year of study 2
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 1
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Zachová Markéta, PhDr. Ph.D.
Course content
Social Pedagogy - object definition, development, environmental influences on child development - family, peer groups, local and regional environment, the principle of the social pedagogy communication, socio-educational activities in crisis situations.

Learning activities and teaching methods
Seminar
  • Graduate study programme term essay (40-50) - 40 hours per semester
  • Contact hours - 13 hours per semester
prerequisite
Knowledge
It is assumed, that the students will equipped knowledge basic pedagogy conceptions and category.
learning outcomes
Students will understand the social relations in different types of natural and social institutional environment, they will be able to apply their knowledge to different scenarios and analyze the social situations.
teaching methods
Seminar
assessment methods
Seminar work
Recommended literature
  • Gordon,T. Lehrer Schuler Konferenz. &.
  • Haas, Irmgard. Ostatní děti smějí všechno : Radíme rodičům při výchově dětí od 3 do 11 let. 1. vyd. Praha : Portál, 1991. ISBN 80-85282-10-0.
  • Havlík, Radomír; Novotná, Marie; Prokop, Jiří. Vybrané kapitoly ze sociologie výchovy a vzdělávání : Skripta pro posl. pedag. fak.. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-781-8.
  • Klapilová, Světla. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Dotisk 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2001. ISBN 80-7067-669-8.
  • Matějček, Zdeněk. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-85282-83-6.
  • Matoušek, Oldřich; Miltová, Alena; Ryba, Jiří. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha : Sociologické nakladatelství, 2003. ISBN 80-86429-19-9.
  • Musil, Jiří V. Sociometrie v psychologické kognici : nástroj sociální kompetence učitele. 1. vyd. Olomouc : Cyrilometodějská teologická fakulta Univerzity Palackého, 2003. ISBN 80-238-8935-4.
  • Rýdl, Karel. Reformní praxe v současných školských systémech : Určeno pro posl. fak. filozof.. 1. vyd. Praha : SPN, 1990. ISBN 80-7066-077-5.
  • Schvabisch,L., Siems,M. Anleitung zum socialen Lernen fur Paare, Gruppen und Erziehuer.
  • Vážanský, Mojmír. Volný čas a pedagogika zážitku : Určeno pro posl. fak. pedag.. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 1992. ISBN 80-210-0428-2.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Visual Culture in Education (15) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Visual Culture in Education (14) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Music in Education (15) Category: Art and applied art 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Geography in Education (1) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter