|
Vyučující
|
-
Kocurová Marie, doc. PaedDr. Ph.D.
-
Slowík Josef, PhDr. Ph.D.
-
Káňová Šárka, Mgr. Ph.D.
-
Šiška Jan, prof. PhDr. Ph.D.
-
Klimtová Václava, Mgr.
-
Ullmanová Jiřina, Mgr. et Bc.
|
|
Obsah předmětu
|
1.Seznámení s obsahem výuky, zmapování aktuálních speciálněpedagogických zkušeností a kompetencí studentů 2.Vymezení základních pojmů a předmětu speciální pedagogiky, exkurz do SPPG historie (historické souvislosti) 3.Pojetí normy a normality 4.Dítě (žák) s postižením, jeho osobnost a potřeby, kompetence učitele 5.Přehled a klasifikace jednotlivých druhů postižení 6.Etiologické faktory postižení,možnosti prevence, sociální souvislosti 7.Integrace dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 8.Konzultace a diskuze ke zpracování zápočtových prací 9.Specifika přístupu k dětem se znevýhodněním 10.Aktuální otázky speciální pedagogiky (legislativa, evropské a světové trendy, sociologické a filozofické otázky integrace a inkluze) 11.Videoprojekce s tématikou dítě (žák) s postižením v pedagogických situacích (rozbor, diskuze) 12.Prevence, diagnostika a terapie ve speciální pedagogice Nabídky a informace o dobrovolnictví (např. zapojení do projektu Večerní školy pro osoby s mentálním postižením nebo v rámci projektů např. Člověka v tísni nebo jiných organizací zaměřených na podporu dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí), odborníci z těch organizací, aby práci a možnosti dobrovolnictví představili.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Výuka podporovaná multimédii
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| definovat základní biologické, psychické a sociální předpoklady výchovy a vzdělávání žáků v MŠ |
| orientovat se v aktuální základní školské legislativě pro předškolní a základní vzdělávání |
| Výsledky učení |
|---|
| definovat základní pojmy z oblasti speciální pedagogiky předškolního a školního věku |
| klasifikovat vady, postižení a jejich etiologické faktory |
| vysvětlit základní metody a možnosti speciálněpedagogické diagnostiky, prevence a intervence |
| vymezit pojem žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a nadaného žáka |
| představit aktuální možnosti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v MŠ |
| Odborné dovednosti |
|---|
| na základě studia aktuální odborné literatury zpracovat a kriticky reflektovat vybrané téma z oblasti speciální a inkluzivní pedagogiky |
| na modelových situacích reflektovat přínosy a úskalí realizace inkluze v praxi |
| aktivně volit a využívat vhodné nástroje a metody pro práci s dětmi s potřebou podpůrných opatření |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s analýzou videozáznamu, |
| Samostudium, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Skupinová prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Kocurová, M. Speciální pedagogika pro pomáhající profese. Plzeň, 2002.
-
Novosad, L. Základy speciálního poradenství. Praha, 2000.
-
Renotiérová, M. Speciální pedagogika. Olomouc, 2003.
-
Slowík, J. Speciální pedagogika. Praha, 2007.
-
Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha, 2004.
-
Vítková, M. Integrativní speciální pedagogika. Brno, 2004.
|