Course: Special Needs Pedagogy for BSPL Teachers 1

« Back
Course title Special Needs Pedagogy for BSPL Teachers 1
Course code KPG/SPNS1
Organizational form of instruction Not exists
Level of course Master
Year of study 4
Semester Winter
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Slowík Josef, PhDr. Ph.D.
  • Šiška Jan, Doc. PhDr. Ph.D.
Course content
? Familiarization with the content, mapping of current psycho-pedagogical experience and skills of students ? Definitions and purpose of special education, SPPG excursion into history (historical background) ? The concept of norms and normality ? Child (student) with disabilities, their personality and needs, teacher skills ? Overview and classification of different types of disability ? Etiological factors of disability, the possibility of prevention, social context ? Integration of children and pupils with special educational needs ? Consultations and discussions of compensatory processing works ? Specifics of access to children with handicaps ? Current Issues in Special Education (legislation, European and global trends, sociological and philosophical questions of integration and inclusion) ? Video with the theme of a child (student) with disabilities in educational situations (analysis, discussion) ? Prevention, diagnosis and therapy in special education

Learning activities and teaching methods
Interactive lecture, Lecture supplemented with a discussion, Multimedia supported teaching, One-to-One tutorial
  • Contact hours - 26 hours per semester
  • Undergraduate study programme term essay (20-40) - 20 hours per semester
  • Preparation for formative assessments (2-20) - 20 hours per semester
prerequisite
Knowledge
definovat základní biologické, psychické a sociální předpoklady výchovy a vzdělávání žáků v MŠ a ZŠ
orientovat se v aktuální základní školské legislativě pro předškolní a základní vzdělávání
learning outcomes
definovat základní pojmy z oblasti speciální pedagogiky předškolního a školního věku
klasifikovat vady, postižení a jejich etiologické faktory
vysvětlit základní metody a možnosti speciálněpedagogické diagnostiky, prevence a intervence
vymezit pojem žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a nadaného žáka
představit aktuální možnosti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v ZŠ
Skills
na základě studia aktuální odborné literatury zpracovat a kriticky reflektovat vybrané téma z oblasti speciální a inkluzivní pedagogiky
na modelových situacích reflektovat přínosy a úskalí realizace inkluze v praxi
aktivně volit a využívat vhodné nástroje a metody pro implementaci inkluzivního vzdělávání v praxi
na modelových situacích reflektovat vyučování s pedagogickou asistencí a využíváním specifických podpůrných opatření ve vzdělávání
teaching methods
Knowledge
Lecture supplemented with a discussion
Lecture with a video analysis
Seminar classes
Self-study of literature
Skills
Seminar classes
assessment methods
Knowledge
Seminar work
Individual presentation at a seminar
Group presentation at a seminar
Skills
Seminar work
Recommended literature
  • Blažek, Bohuslav; Olmrová, Jiřina. Světy postižených : Sociální posila v rodinách s mentálně retardovaným dítětem. Praha : Avicenum, 1988.
  • ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-534-3.
  • Jesenský, Ján. Prostor pro integraci. Praha : Comenia Consult, 1993.
  • Kocurová, Marie. Speciální pedagogika pro pomáhající profese. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-844-7.
  • Kvapilík, Josef; Černá, Marie. Zdravý způsob života mentálně postižených. Praha : Avicenum, 1990. ISBN 80-201-0019-9.
  • Lesný, Ivan; Špitz, Jan. Neurologie a psychiatrie pro speciální pedagogy : Celost. vysokošk. učebnice. Praha : SPN, 1989.
  • Novotná, Marie. Kapitoly ze speciální pedagogiky pro učitele : (setkání speciálněpedagogická, sociálněpedagogická a pedagogickodiagnostická). Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1997. ISBN 80-85937-60-3.
  • Pipeková, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6.
  • Slowík, Josef. Speciální pedagogika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.
  • Syřišťová, Eva. Normalita osobnosti. Praha : Avicenum, 1972.
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.
  • Vágnerová, Marie; Moussová, Zuzana; Štech, Stanislav. Psychologie handicapu. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-929-4.
  • Vágnerová, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8.
  • Vítková, Marie. Integrativní speciální pedagogika : integrace školní a sociální. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
  • Zelinková, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.
  • Zelinková, Olga. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 4 Recommended year of study:4, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (15) Category: Pedagogy, teacher training and social care 4 Recommended year of study:4, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (13) Category: Pedagogy, teacher training and social care 4 Recommended year of study:4, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (17) Category: Pedagogy, teacher training and social care 4 Recommended year of study:4, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (15) Category: Pedagogy, teacher training and social care 4 Recommended year of study:4, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (19) Category: Pedagogy, teacher training and social care 4 Recommended year of study:4, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 4 Recommended year of study:4, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (16) Category: Pedagogy, teacher training and social care 4 Recommended year of study:4, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (17) Category: Pedagogy, teacher training and social care 4 Recommended year of study:4, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (12) Category: Pedagogy, teacher training and social care 4 Recommended year of study:4, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (19) Category: Pedagogy, teacher training and social care 4 Recommended year of study:4, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (16) Category: Pedagogy, teacher training and social care 4 Recommended year of study:4, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (14) Category: Pedagogy, teacher training and social care 4 Recommended year of study:4, Recommended semester: Winter