Course: Special Needs Pedagogy for BSPL Teachers 2

« Back
Course title Special Needs Pedagogy for BSPL Teachers 2
Course code KPG/SPNS2
Organizational form of instruction Not exists
Level of course Master
Year of study 4
Semester Summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Slowík Josef, PhDr. Ph.D.
  • Kocurová Marie, Doc. PaedDr. Ph.D.
  • Šiška Jan, Doc. PhDr. Ph.D.
Course content
? Familiarization with the content, link to the course topics of KPG/SPNS1 ? The issue of children and pupils with speech defects and disorders ? The issue of children and pupils with hearing impairment ? The issue of children and pupils with visual disabilities ? The issue of children and pupils with physical disabilities and long-term illnesses ? The issue of children and pupils with intellectual disabilities ? The issue of children and pupils with mental disorders ? The issue of children and pupils with behavioural ? The issue of children and pupils from socially disadvantaged backgrounds ? The issue of children of exceptionally gifted pupils ? Approaches and methodological work with handicapped students, including the use of technical assistive devices and computer programs ? Integration of disabled pupils into mainstream education, inclusive approaches ? Individual education plan

Learning activities and teaching methods
Interactive lecture, Multimedia supported teaching, Students' portfolio, Self-study of literature
  • Preparation for comprehensive test (10-40) - 20 hours per semester
  • Contact hours - 26 hours per semester
  • Graduate study programme term essay (40-50) - 20 hours per semester
  • Preparation for an examination (30-60) - 30 hours per semester
prerequisite
Knowledge
definovat základní pojmy z oblasti speciální pedagogiky předškolního a školního věku
klasifikovat vady, postižení a jejich etiologické faktory
vysvětlit základní metody a možnosti speciálněpedagogické diagnostiky, prevence a intervence
vymezit pojem žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a nadaného žáka
představit aktuální možnosti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v ZŠ
learning outcomes
orientovat se v principech, metodách a limitech vzdělávání žáků s tělesným, smyslovým, mentálním a psychickým postižením, žáků s narušenou komunikační schopností, žáků postižených více vadami a žáků nadaných v ZŠ
představit systém podpůrných opatření pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v ZŠ
připravovat se na vyučování s pedagogickou asistencí a s využíváním individuálního vzdělávacího plánu nebo plánu pedagogické podpory u konkrétního žáka se speciálními vzdělávacími potřebami nebo žáka nadaného v ZŠ
Skills
zpracovat (ve spolupráci s poradenskými pracovníky) plán pedagogické podpory a individuální vzdělávací plán pro žáka na SŠ
na základě studia aktuální odborné literatury zpracovat a kriticky reflektovat vybrané téma z oblasti inkluze
na modelových situacích reflektovat přínosy a úskalí realizace inkluze v praxi
aktivně volit a využívat vhodné nástroje a metody pro implementaci inkluzivního vzdělávání v praxi (adekvátní metody a formy vyučování, speciální pomůcky, komunikační strategie apod.)
na modelových situacích reflektovat vyučování s pedagogickou asistencí a využíváním specifických podpůrných opatření ve vzdělávání
teaching methods
Knowledge
Self-study of literature
Lecture supplemented with a discussion
Lecture with a video analysis
Seminar classes
Skills
Seminar classes
assessment methods
Knowledge
Combined exam
Recommended literature
  • Carlgren, Frans. Výchova ke svobodě : Pedagogika Rudolfa Steinera : Obrazy a zprávy ze světového hnutí svobodných waldorfských škol. 1. vyd. Praha : Baltazar, 1991. ISBN 80-900307-2-6.
  • ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-534-3.
  • Drnková-Pavlíková, Zdena; Syllabová, Růžena. Záhada leváctví a praváctví. Praha : Avicenum, 1991. ISBN 80-201-0113-6.
  • Jesenský, Ján. Prostor pro integraci. Praha : Comenia Consult, 1993.
  • Kocurová, Marie. Speciální pedagogika pro pomáhající profese. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-844-7.
  • Křišťanová, Ladislava. Diagnostika laterality a metodika psaní levou rukou. Hradec Králové : Gaudeamus, 1995. ISBN 80-7041-205-4.
  • Kvapilík, Josef; Černá, Marie. Zdravý způsob života mentálně postižených. Praha : Avicenum, 1990. ISBN 80-201-0019-9.
  • Lesný, Ivan; Špitz, Jan. Neurologie a psychiatrie pro speciální pedagogy : Celost. vysokošk. učebnice. Praha : SPN, 1989.
  • Ludíková, Libuše; Renotiérová, Marie. Speciální pedagogika. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0646-2.
  • Mertin, Václav. Individuální vzdělávací program pro zdravotně postižené žáky. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-033-4.
  • Novotná, Marie. Kapitoly ze speciální pedagogiky pro učitele : (setkání speciálněpedagogická, sociálněpedagogická a pedagogickodiagnostická). Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1997. ISBN 80-85937-60-3.
  • Pipeková, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6.
  • Slowík, Josef. Speciální pedagogika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.
  • Syřišťová, Eva. Normalita osobnosti. Praha : Avicenum, 1972.
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.
  • Vágnerová, Marie; Moussová, Zuzana; Štech, Stanislav. Psychologie handicapu. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-929-4.
  • Vágnerová, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8.
  • Vítková, Marie. Integrativní speciální pedagogika : integrace školní a sociální. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
  • Zelinková, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.
  • Zelinková, Olga. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (17) Category: Pedagogy, teacher training and social care 4 Recommended year of study:4, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (15) Category: Pedagogy, teacher training and social care 4 Recommended year of study:4, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (15) Category: Pedagogy, teacher training and social care 4 Recommended year of study:4, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (16) Category: Pedagogy, teacher training and social care 4 Recommended year of study:4, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (17) Category: Pedagogy, teacher training and social care 4 Recommended year of study:4, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (19) Category: Pedagogy, teacher training and social care 4 Recommended year of study:4, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (14) Category: Pedagogy, teacher training and social care 4 Recommended year of study:4, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (12) Category: Pedagogy, teacher training and social care 4 Recommended year of study:4, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 4 Recommended year of study:4, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 4 Recommended year of study:4, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (13) Category: Pedagogy, teacher training and social care 4 Recommended year of study:4, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (16) Category: Pedagogy, teacher training and social care 4 Recommended year of study:4, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (19) Category: Pedagogy, teacher training and social care 4 Recommended year of study:4, Recommended semester: Summer