Course: Special Needs Pedagogy

« Back
Course title Special Needs Pedagogy
Course code KPG/SPOK
Organizational form of instruction Lecture + Tutorial
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Slowík Josef, PhDr. Ph.D.
  • Kocurová Marie, Doc. PaedDr. Ph.D.
Course content
1. Introduction to the special pedagogy, cooperative discipline, basic nomenclature and structure enclosure 2. Norma and normal/standard in special pedagogy, distributively relationship access to individuals with infliction of 3. Story relation companies to people with infliction of, current data integrative paradigm special pedagogy 4. Specificity personalities and socialization people with single print infliction of 5. Problems individuals with mental infliction of 6. Problems individuals sensuous and speech generator infliction of 7. Problems individuals with bodily infliction of and long - term disorder. 8. Problems individuals with multipath infliction of and social disadvantaged 9. Method diagnosticians, intervention and prevention in special pedagogy 10. System care and legislature in department health service, education and welfare

Learning activities and teaching methods
Interactive lecture, E-learning, Self-study of literature
  • Contact hours - 10 hours per semester
  • Preparation for an examination (30-60) - 50 hours per semester
prerequisite
Knowledge
The student has a basic overview of knowledge in human biology, philosophy and social sciences at the graduate level of secondary education.
learning outcomes
Student will base oriented in problems social enlistment persons special needs, in practice nomenclature and cross-disciplinary search connections, classification defects and disorders in specially pedagogic subbranches. Regaining to people with infliction of bearings fundamental to achievement in coadjutant professions.
teaching methods
Interactive lecture
E-learning
Self-study of literature
assessment methods
Written exam
Recommended literature
  • Arnoldova, Anna. Socialni pece :. 2016. ISBN 978-80-247-5148-1.
  • Bazalová, Barbora. Autismus v edukační praxi. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-262-1195-2.
  • Celedova, Libuse. Clovek ve zdravi i v nemoci :. ISBN 978-80-246-3828-7.
  • Elichová, M. Sociální práce.. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0080-4.
  • Jedlička, Richard. Děti a mládež v obtížných životních situacích : nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Vyd. 1. Praha : Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0.
  • Klíma, J. et al. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory.. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5014-9.
  • Kopřiva, Karel. Lidský vztah jako součást profese : psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-318-8.
  • Kopřiva, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Vydání osmé, v Portále sedmé. 2016. ISBN 978-80-262-1147-1.
  • Kucharská, Anna. Školní speciální pedagog. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0497-8.
  • Kukla, Lubomír. Sociální a preventivní pediatrie v současném pojetí. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-247-3874-1.
  • Machová, Jitka. Biologie člověka pro učitele. Druhé vydání. 2016. ISBN 978-80-246-3357-2.
  • Matoušek, Oldřich. Podpora rodiny:. 2014. ISBN 978-80-262-0697-2.
  • Monatová, Lili. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno : Paido, 1996. ISBN 80-85931-20-6.
  • Orel, M. et al. Somatopatologie.. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4714-9.
  • Renotiérová, Marie; Ludíková, Libuše. Speciální pedagogika. Olomouc : Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1073-7.
  • Schopler, Eric. Autistické chování. 1. vyd. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-133-9.
  • STOŽICKÝ, František a Josef SÝKORA. Základy dětského lékařství. Vydání druhé.. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2997-1.
  • Švarcová, Iva. Mentální retardace : vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-506-7.
  • Thorová, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. 2016. ISBN 978-80-262-0768-9.
  • Valenta, Milan. Slovník speciální pedagogiky. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-262-0937-9.
  • Vávrová, S. Doprovázení v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0087-1.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester