Course: Learning and Behavioural Disorders

« Back
Course title Learning and Behavioural Disorders
Course code KPG/SPUCH
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Master
Year of study 5
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Ullmanová Jiřina, Mgr. et Bc.
  • Zítková Alena, Mgr.
  • Kocurová Marie, Doc. PaedDr. Ph.D.
Course content
? Laterality - the relationship of dominance of brain centers, signs of asymmetry, laterality ontogeny, genotype, phenotype ? Laterality - dividing type laterality, risk types of laterality ? Laterality - Guidance and comprehensive diagnostics ? Laterality - Education left-hander, relationship to left-handed in history ? LMD - the definition of the concept, the terminology used, causes a syndrome ? LMD - symptomatology, ontogenesis child with LMD ? LMD - diagnosis syndrome ? LMD - therapy and education of the child, focusing on the possibility of elementary school ? Specific developmental disorders of learning - the definition of the concept, used terminology, causes, incidence of the syndrome ? SVPU - neurophysiology disorders, relationship laterality, speech and language reading ? SVPU - dividing type of dyslexia ? SVPU - diagnosis dyslexic-dysortografic syndrome ? SVPU - Methodology of dyslexic-dysortografic difficulties remedy ? SVPU - typology and dyscalculia diagnosis ? SVPU - dyscalculia remedy ? Organization of care for pupils with learning disabilities, the relevant legislative standards ? Using special tools and programs to remedy learning difficulties ? Individual education plan

Learning activities and teaching methods
Lecture with a video analysis, Multimedia supported teaching, Lecture, Lecture with visual aids
  • Contact hours - 26 hours per semester
  • Preparation for comprehensive test (10-40) - 30 hours per semester
  • Practical training (number of hours) - 6 hours per semester
prerequisite
Knowledge
vymezit základní speciálně-pedagogickou terminologii
orientovat se v legislativních normách souvisejících se vzděláváním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
vysvětlit klíčové psychologické souvislosti problematiky
Skills
užívat základní speciálně-pedagogickou terminologii
learning outcomes
Knowledge
vysvětlit současný pohled na etiologii SPU a ADHD
popsat charakteristické znaky poruch učení a ADHD
používat specifickou odbornou terminologii z oblasti SPU
odlišit SPU a ADHD od ostatních podobných poruch
Skills
používat specifickou odbornou terminologii z oblasti SPU
odlišit SPU a ADHD od ostatních podobných poruch
sestavit IVP na konkrétního žáka s SPU
popsat charakteristické znaky poruch učení a ADHD
teaching methods
Knowledge
Lecture
Lecture with visual aids
Lecture with a video analysis
Multimedia supported teaching
Skills
Lecture with visual aids
assessment methods
Knowledge
Test
Skills
Skills demonstration during practicum
Recommended literature
  • Specifické poruchy učení a chování. Sborník 2000. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-389-7.
  • Babtie, Patricia; Emerson, Jane. Dítě s dyskalkulií ve škole. Vydání první. 2018. ISBN 978-80-262-1304-8.
  • Černá, Marie. Lehké mozkové dysfunkce. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-7184-880-8.
  • Drnková, Zdena. Záhada leváctví a praváctví. 1. vyd. Praha : Avicenum, 1983.
  • Fasnerová, Martina. Prvopočáteční čtení a psaní. Vydání 1. 2018. ISBN 978-80-271-0289-1.
  • Jucovičová, Drahomíra. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Vydání druhé. 2014. ISBN 978-80-262-0645-3.
  • Kocurová, Marie. Specifické poruchy učení a chování : studijní text kurzu PC Plzeň. 1. vyd. Plzeň : Pedagogické centrum Plzeň, 2002. ISBN 80-7020-102-9.
  • Koukolík, František. Mozek a jeho duše. Praha : Galén, 2005. ISBN 80-7262-314-1.
  • Křišťanová, Ladislava. Diagnostika laterality a metodika psaní levou rukou. Hradec Králové : Gaudeamus, 1995. ISBN 80-7041-205-4.
  • Lechta, Viktor. Diagnostika narušenej komunikačnej schopnosti. Martin : Osveta, 1995. ISBN 80-88824-18-4.
  • Matějček, Zdeněk. Dyslexie : specifické poruchy čtení. Vyd. 3. upr. a rozš. Jinočany : H & H, 1995. ISBN 80-85787-27-X.
  • Pokorná, Věra. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení : rozvoj vnímání a poznávání. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-228-9.
  • Pokorná, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-135-5.
  • Pokorná, Věra. Vývojové poruchy učení v dětství a v dospělosti. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-773-2.
  • Portešová, Šárka. Rozumově nadané děti s dyslexií. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-990-3.
  • Prekopová, Jiřina. Neklidné dítě : Rádce pro zneklidněné rodiče. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-7178-019-7.
  • Ptáček Radek, Ptáčková Hana. ADHD - variabilita v dětství a dospělosti. 2018. ISBN 978-80-246-2930-8.
  • Reimann-Höhn Uta. ADHD a ADD v dospívání: dozrávání a překonávání krizí. 2018. ISBN 978-80-262-1362-8.
  • Říčan, Pavel; Krejčířová, Dana. Dětská klinická psychologie. 1. vyd. Praha : Grada, 1995. ISBN 80-7169-168-2.
  • Sindelar, Brigitte. Předcházíme poruchám učení. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-85282-70-4.
  • Sovák, Miloš. Výchova leváků v rodině. Praha : SPN, 1985.
  • Synek, František. Záhady levorukosti : asymetrie u člověka. Praha : Horizont, 1991. ISBN 80-7012-054-1.
  • Šebek, Michael. Neklidné děti a jejich výchova. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-23643-X.
  • Train, Alan. Specifické poruchy chování a pozornosti : Jak jednat s velmi neklidnými dětmi. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-131-2.
  • Třesohlavá, Zd.:. Lehká mozková dysfunkce v dětském věku.
  • Tymichová, Hana. Nauč mě číst a psát. Praha : SPN, 1987.
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.
  • Vágnerová, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8.
  • Vágnerová, Marie. Psychologie školního dítěte. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-487-X.
  • Zelinková, Olga. Dyspraxie : vývojová porucha pohybové koordinace. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-262-1266-9.
  • Zelinková, Olga. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7.
  • Zelinková, Olga. Poruchy učení. 1. vyd. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-7178-038-3.
  • Žáčková, Hana; Jucovičová, Drahomíra. Nepozornost, hyperaktivita a impulzivita : zápory i klady ADHD v dospělosti. Vydání 1. 2017. ISBN 978-80-271-0204-4.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (14) Category: Pedagogy, teacher training and social care 5 Recommended year of study:5, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (17) Category: Pedagogy, teacher training and social care 5 Recommended year of study:5, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (15) Category: Pedagogy, teacher training and social care 5 Recommended year of study:5, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (19) Category: Pedagogy, teacher training and social care 5 Recommended year of study:5, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 5 Recommended year of study:5, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (13) Category: Pedagogy, teacher training and social care 5 Recommended year of study:5, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (17) Category: Pedagogy, teacher training and social care 5 Recommended year of study:5, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 5 Recommended year of study:5, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (16) Category: Pedagogy, teacher training and social care 5 Recommended year of study:5, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (16) Category: Pedagogy, teacher training and social care 5 Recommended year of study:5, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (15) Category: Pedagogy, teacher training and social care 5 Recommended year of study:5, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (12) Category: Pedagogy, teacher training and social care 5 Recommended year of study:5, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for BSPL Teachers (19) Category: Pedagogy, teacher training and social care 5 Recommended year of study:5, Recommended semester: Winter