|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
Obsah: 1. Podmínky pro výkon školské sociální práce v prostředí ČR a mezinárodně, 2.-3. Východiska školské sociální práce, 4.-5. Stěžejní problémové okruhy sociální práce ve škole, 6.-7. Provázanost oborů sociální práce, sociální pedagogika a speciální pedagogika, 8.-9. Sociální práce a sociální poradenství ve škole, 10.-11. Role sociálního pracovníka v organizacích poskytující vzdělávací, sociální a volnočasové aktivity, 12.-13. Význam mezioborové a mezisektorové spolupráce ve školské sociální práci.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 16 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Student disponuje základními poznatky v oblasti společenských věd min. na úrovni absolventa středoškolského vzdělávání obohacenými osvojenými znalostmi z kurzů společensko vědního základu. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Rozumět potřebám žáků v širším kontextu jejich sociálního prostředí. |
| Rozumět možnostem mezioborové spolupráce. |
| Rozumět roli sociálního pracovníka ve školských institucích. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Orientovat se v možnostech sociální práce ve školství. |
| Umět používat nástroje pro zjišťování názoru dítěte a mapování situace dítěte v rodině i ve škole. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Test, |
| Seminární práce, |
|
Doporučená literatura
|
-
Felcmanová, L. a kol. Metodika ke katalogu podpůrných opatření - k dílčí části pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. Olomouc: UP, 2015.
-
Felcmanová, L.; Habrová, M. a kol. Katalog podpůrných opatření - dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění - dílčí část. Olomouc: UP, 2015.
-
Matoušek, O., Koláčková, J., Kodymová, P. (eds.). Sociální práce v praxi. Praha: Portál, 2010.
-
Matoušek, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: SLON, 2003.
-
Matoušek, O. Slovník sociální práce. Praha: Portál, 2003.
-
Michalík, J. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění ? obecná část.. Olomouc: UP, 2015.
-
MPSV. Sešit Sociální práce. Role sociálního pracovníka ve školství.. Praha: MPSV, 2017.
|