|
Vyučující
|
-
Černík Roman, Mgr. et MgA.
|
|
Obsah předmětu
|
Základem předmětu je objasnění ústředních pojmů oboru: vzdělávání, škola jako instituce, školský systém, pedagogický systém se zřetelem k přesahům v mezinárodním kontextu. Studenti se seznámí s počátky oboru a prostředky, metodami srovnávací pedagogiky. Cílem předmětu je také seznámit studenty se současnými trendy a tendencemi ve vzdělávací praxi. Studenti získají orientaci v různých přístupech ke vzdělávání, porozumí důvodům vzniku alternativních pedagogických systémů. Budou též schopni aplikovat komparativní přístup v oblasti školské politiky a vzdělávací praxe. Porozumí důvodům rozdílnosti školských systémů v různých zemích. Obsahové zaměření přednášek: 1. Vymezení předmětu srovnávací pedagogiky 2. Objasnění ústředních pojmů oboru: vzdělávání, škola jako instituce, školský systém, pedagogický systém 3. Prostředky, metody srovnávací pedagogiky 4. Současné tendence ve vzdělávací praxi v mezinárodním kontextu 5. Evropská politika ve vzdělávání
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Samostatná práce studentů, Přednáška
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| předpokládají se základní znalosti ze společenskovědních disciplín na úrovni středoškolského učiva. Základní orientace v pedagogické terminologii, zejména z oblasti obecné pedagogiky |
| Výsledky učení |
|---|
| studenti získají orientaci v různých přístupech ke vzdělávání, porozumí důvodům vzniku alternativních pedagogických systémů. Budou též schopni aplikovat komparativní přístup v oblasti školské politiky a vzdělávycí praxe. Porozumí důvodům rozdílnosti školských systémů v různých zemích |
| Vyučovací metody |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Samostatná práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Seminární práce, |
|
Doporučená literatura
|
-
ASTIZ, F. M., AKIBA, M. The global and the local: diverse perspectives in comparative education. Rotterdam: Sense Publishers, 2016. ISBN 978-94-6300-652-1.
-
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
-
GREGER, D., DVOŘÁK, D., JANÍK, T., PRŮCHA, J., RABUŠICOVÁ, M. et al. Srovnávací pedagogika: proměny a výzvy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2015. ISBN 978-80-7290-860-8.
-
Průcha, Jan. Srovnávací pedagogika : mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. 3., aktualizované vydání. 2015. ISBN 978-80-262-0870-9.
-
Walterová, Eliška. Srovnávací pedagogika : Vývoj a proměny v globálním kontextu. V Praze : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2006. ISBN 80-7290-269-5.
-
Zormanová, Lucie. Srovnání vzdělávacích systémů vybraných evropských zemí. Vydání I. 2018. ISBN 978-80-7452-135-5.
|