Course: Educational and psychological propedeutics in special education

« Back
Course title Educational and psychological propedeutics in special education
Course code KPG/SZPP
Organizational form of instruction no contact
Level of course Bachelor
Year of study 3
Semester Summer
Number of ECTS credits 0
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Soukupová Pavla, Mgr. Ph.D.
Course content
The content of the exam is based on generally formulated topics of the final state examination (http://fpe.zcu.cz/kpg/zaverecne-zkousky.html) and the application of pedagogical knowledge, skills and attitudes to the studied subject and the pedagogical practice of the elementary school are monitored. (submission of the student portfolio). Furthermore, the student's orientation in pedagogical, special pedagogical and psychological literature is examined. The aim of the final state examination is to verify the students' ability to synthesize the knowledge of various subjects in the field of study of the given study program and to apply them in solving a particular problem or question. By successfully passing the exam students will demonstrate that they are able to identify the key knowledge of the field of study, put them in context and apply them to solving real problems.

Learning activities and teaching methods
Discussion, Skills demonstration
prerequisite
Knowledge
Obtaining specified of the number of credits in given structure obligatory and duly elective subject vindicate students' portfolios before board of examiners.
Completion of the prescribed number of credits in the specified structure of compulsory and optionally elective subjects.
Defend your student portfolio.
To use professional pedagogical literature in the synthesis of knowledge.
Skills
Work independently with literature and study support.
Integrate skills from pedagogical disciplines in the field of study.
Competences
N/A
learning outcomes
Knowledge
To synthesize the knowledge of various subjects of the study program of the given study program.
Identify key knowledge of the field of study, put them in context and apply them to solving real problems.
To integrate the knowledge, skills and attitudes of pedagogical disciplines in the field of study.
Skills
Apply pedagogical-psychological knowledge to pedagogical practice at the appropriate school level.
Applying pedagogical theory is when solving a problem or question.
Orient in pedagogical literature.
Competences
N/A
teaching methods
Knowledge
Skills demonstration
Discussion
Skills
Skills demonstration
assessment methods
Knowledge
Oral exam
Practical exam
Skills
Portfolio
Recommended literature
  • Blatný, Marek. Psychologie celoživotního vývoje. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-246-3462-3.
  • Brezinka, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy : úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. Brno : L. Marek, 2001. ISBN 80-86263-23-1.
  • Čábalová, Dagmar. Pedagogika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0.
  • Gavora, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Brno : Paido, 2005. ISBN 80-7315-104-9.
  • Hájková, Vanda; Strnadová, Iva. Inkluzivní vzdělávání : [teorie a praxe]. Vyd. 1. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
  • HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. Praha, 2013. ISBN 978-80-262-0534-0.
  • HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy.. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-4674-6.
  • HOLEČEK, V., MIŇHOVÁ, J., PRUNNER, P. Psychologie pro právníky. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-50-3.
  • HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení: úvod do surdopedie.. Praha: Portál, 2O12. ISBN 978-80-262-0084-0.
  • HORÁKOVÁ, R. Surdopedie: texty k distančnímu vzdělávání.. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-225-3.
  • HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neskyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. I. díl. Praha:, 1999. ISBN 80-7216-096-6.
  • Jucovičová, Drahomíra; Žáčková, Hana. Školní hodnocení a žáci se specifickými poruchami učení a chování : (využitelné pro základní i střední školy). Vydání: první. 2017. ISBN 978-80-87295-25-0.
  • Kaleja, Martin. (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-7510-160-0.
  • KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika.. Praha: Portál,, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
  • KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování: vyučování jako dialog, řízení učení žáků, styly a způsoby hodnocení, komunikace, kooperace a interakce. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2857-5.
  • Kolář, Zdeněk; Frühaufová, Věra; Raudenská, Věra. Didaktické znalosti a dovednosti učitelů : co by měl učitel znát a co by měl umět. Vyd. 1. V Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně, 2001. ISBN 80-7044-361-8.
  • Kolář, Zdeněk; Šikulová, Renata. Hodnocení žáků. Vyd. 1. Praha Grada, 2005. ISBN 80-247-0885-X.
  • KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Vydání osmé, v Portále sedmé.. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1147-1.
  • Kučera, Dalibor. Moderní psychologie : hlavní obory a témata současné psychologické vědy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4621-0.
  • KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Edukace dětí se specifickými potřebami v raném a přeškolním věku.. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-063-8.
  • KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmopedie.. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-84-2.
  • Lechta, V. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-.
  • Lovasová, Vladimíra. Souvislosti neuroticismu. První vydání. 2017. ISBN 978-80-261-0675-3.
  • MACHOVÁ, Jitka, KUBÁTOVÁ, Dagmar a kol. Výchova ke zdraví. 2. Aktualizované vyd. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5351-5.
  • MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. a kol. Metody a postupy poznávání žáka. Pedagogická diagnostika. Praha: Wolters-Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-014-2.
  • MOREE, D. Základy interkulturního soužití.. 2015. ISBN 978-80-262-0915-7.
  • MYERS, David G. Sociální psychologie. Brno, 2016. ISBN 978-80-266-0871-4.
  • Nakonečný, Milan. Základy psychologie osobnosti. 1. vyd. Praha : Management Press, 1993. ISBN 80-85603-34-9.
  • NEUBAUER, K. Logopedie. učební text pro bakalářské studium speciální pedagogiky.. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-093-6.
  • Nolen-Hoeksema, Susan. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Vyd. 3., přeprac. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0083-3.
  • Novosad, Libor. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním : základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Vyd. 1. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7.
  • Novosad, Libor. Základy speciálního poradenství : struktura a formy poradenské pomoci lidem se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5.
  • Obst Otto. Obecná didaktika. Olpmouc, 2017. ISBN 978-80-244-54114-.
  • Pecina, Pavel; Zormanová, Lucie. Metody a formy aktivní práce žáků v teorii a praxi. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-4834-8.
  • PELCOVÁ, Naděžda a Ilona SEMERÁDOVÁ. Fenomén výchovy a učitelská etika povolání. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-2462-636-9.
  • Pelikán, Jiří. Hledání těžiště výchovy. Vyd. 1. V Praze : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1265-2.
  • Pelikán, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8.
  • Pelikán, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. 2., nezměn. vyd. Praha : Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1916-3.
  • Pipeková, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přeprac. a rozš. vyd. Brno : Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.
  • PLEVOVÁ, Irena a Alena PETROVÁ. Obecná psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3246-5.
  • Plháková, Alena. Učebnice obecné psychologie. Praha : Academia, 2004. ISBN 80-200-1086-6.
  • Procházka, Miroslav. Sociální pedagogika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.
  • Pugnerová, Michaela; Kvintová, Jana. Přehled poruch psychického vývoje. Vydání 1. 2016. ISBN 978-80-247-5452-9.
  • Říčan, Pavel. Cesta životem : přepracované vydání. 3. vydání. 2014. ISBN 978-80-262-0772-6.
  • Skalková, Jarmila. Obecná didaktika : vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
  • Slater, Alan (ed.). An introduction to developmental psychology. 2017. ISBN 978-1-118-76720-7.
  • Slowík, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2016.
  • Strouhal, Martin. Teorie výchovy : k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Vydání 1. 2013. ISBN 978-80-247-4212-0.
  • Svoboda, Jan; Němcová, Leona. Krizové situace výchovy a výuky. 1. vydání. 2015. ISBN 978-80-7387-935-8.
  • Šafránková, Dagmar. Pedagogika. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-247-5511-3.
  • THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
  • VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. 2014. ISBN 9788026206965.
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha : Portál, 2000.
  • Vališová, A.; Kovaříková, M. Obecná didaktika: A její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičeních. Praha: Grada Publishing, 2021. ISBN 978-80-271-3249-2.
  • Vališová, Alena,; Kasíková, Hana,; Bureš, Miroslav. Pedagogika pro učitele. 2., rozĹĄ. a aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
  • VÍTKOVÁ, M. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení.. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3.
  • Vybíral, Zbyněk. Psychologie komunikace. Vyd. 2. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-387-1.
  • Výrost, Jozef; Slaměník, Ivan. Sociální psychologie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1428-8.
  • ZORMANOVÁ, L. Didaktika dospělých. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0051-4.
  • ZORMANOVÁ, LUCIE. Obecná didaktika.. Praha, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.
  • Zormanová, Lucie. Výukové metody v pedagogice : tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4100-0.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester