Course: Pedagogy and Psychology

« Back
Course title Pedagogy and Psychology
Course code KPG/SZPPS
Organizational form of instruction no contact
Level of course Master
Year of study 2
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 0
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Hajerová Müllerová Lenka, Prof. PhDr. Ing. Ph.D., MPH
  • Slavík Jan, Doc. PaedDr. CSc.
Course content
Generally formalized circuits subjects to state final.

Learning activities and teaching methods
Discussion, Skills demonstration
prerequisite
Knowledge
Obtaining specified of the number of credits in given structure obligatory and duly elective subject.
Skills
- porozumět, analyzovat a zhodnotit základní prvky výukového procesu na ZŠ nebo SŠ, - pochopit nové paradigma pedagogiky v procesu transformačních změn v ČR, vč. otázek kurikula (RVP, ŠVP pro základní nebo střední školy), - získat znalostní a postojový základ pro další aplikaci pedagogické a didaktické teorie v oblasti oborových didaktik, - pochopit systém komplexní péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a současné trendy v této oblasti (inkluzivní vzdělávání apod.), - analyzovat možnosti a meze integrace a inkluze v oblasti výchovy a vzdělávání, - řešit konkrétní situace při výuce i v mimoškolní činnosti žáků, - poznat administrativní, organizační i pedagogický rámec v kontextu činností základní nebo střední školy.
learning outcomes
Knowledge
By successful graduation of the exam the student will demonstrate hir/her ability to identify a key knowledge in his/her field of study, to introduce the context and to apply it in solution of real issues
- To understand, analyze and evaluate the basic points of a teaching process in primary and secondary education; - To understand a new paradigm od education within a process of transformation in the Czech Republic, including the curriculum documents (FEP, SEP for primary and secondary schools); - To build a knowledge basement and approaches for educational and didactic theories application in area of selected subjects; - To understand the comprehensive care system for pupils with special educational needs and the current trend of inclusive education; - To analyze the possibilities and limits in inclusive education; - To manage the different situations in school and extracurricular education; - To understand the administrative, organizational and educational framework of primary and secondary school activities
Skills
- To understand and apply the principles of leading pupils in school (including their self-management); - To analyze the communication situations in practice, to lead pupils in terms of their personal responsibility; - To be oriented in particular components of health lifestyle, including the questions on practical topics, disease prevention and health-education; - To understand the educational paradigm in historical, philosophical and cultural context; - To understand the current trends in educational practice, to compare the school systems of other countries; - To understand and apply the basic methods od educational diagnostics in primary or secondary education, to use the diagnostic results in setting the educational strategies and innovative steps in school practice, with respect to the individual specifics of each pupil; - To use the selected methods of popularization of natural Science; - To use the ICT in teaching proces and leadership within a school education.
teaching methods
Knowledge
Skills demonstration
Discussion
assessment methods
Oral exam
Practical exam
Recommended literature
  • RVP pro SV v platném znění.
  • BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
  • GREGER, D., JEŽKOVÁ, E. Školní vzdělávání: zahraniční trendy a inspirace. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 80-246-1313-1.
  • HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
  • CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
  • JANÍK, T., MAŇÁK, J., KNECHT, P. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-194.
  • Janík, Tomáš; Slavík, Jan,; Mužík, Vladislav,; Trna, Josef,; Janko, Tomáš,; Lokajíčková, Veronika; Lukavský, Jindřich,; Minaříková, Eva,; Sliacky, Jiří,; Šalamounová, Zuzana,; Šebestová, Simona; Vondrová, Naďa,; Zlatníček, Pavel. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-210-6349-5.
  • Kalous, Jaroslav,; Veselý, Arnošt. Teorie a nástroje vzdělávací politiky. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1260-7.
  • KORTHAGEN, F., A., KESSELS, J., KOSTER, B., LAGERWERF, B., WUBBELS, T. Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5.
  • Kratochvílová, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. 2. vydání. 2016. ISBN 978-80-210-8163-5.
  • Květoňová-Švecová, Lea; Strnadová, Iva,; Hájková, Vanda. Cesty k inkluzi. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2086-2.
  • Lechta, Viktor. Inkluzivní pedagogika. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
  • Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-078-6.
  • MOREE, D. Učitelé na vlnách transformace: Kultura školy před rokem 1989 a po něm. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2298-9.
  • Pelikán, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. 2., nezměn. vyd. Praha : Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1916-3.
  • POLÁCHOVÁ-VAŠŤATKOVÁ, J. Úvod do pedagogické evaluace a jejich metod. Olomouc: UP, 2010. ISBN 978-80-244-2681-5.
  • PRŮCHA, J. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2009. ISBN 80-7178-621-7.
  • RAMBOUSEK, V. Vybrané kapitoly z didaktiky a psychodidaktiky. Praha: PdF UK, 2014. ISBN 978-80-7290-671-0.
  • SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P., KNECHT, P. Transdisciplinární didaktika. O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
  • STARÝ, K., DVOŘÁK, D., GREGER, D., DUSCHINSKÁ, K. Profesní rozvoj učitelů: podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2087-9.
  • STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T. a et. al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7884-0.
  • ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika: Metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3341-8.
  • Švaříček, Roman; Šeďová, Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha : Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
  • TROJAN, V. et al. Přístupy k efektivitě z pohledu managementu vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7290-897-4.
  • TROJAN, V. Pedagogický proces a jeho řízení. Praha: Wolters Kluwer, 2014. ISBN 978-80-7478-539-9.
  • VALENTA, M. Přehled speciální pedagogiky: rámcové kompendium oboru. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
  • 7. KALOUS, J., VESELÝ, A. Vybrané problémy vzdělávací politiky. Praha: Karolinum, 2006.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester