Course: Special Education

« Back
Course title Special Education
Course code KPG/SZSG
Organizational form of instruction no contact
Level of course Bachelor
Year of study 3
Semester Summer
Number of ECTS credits 0
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Slowík Josef, PhDr. Ph.D.
Course content
The content of the exam is based on generally formulated themes of the final state exam. It monitors application of knowledge, skills and attitudes in relation to the studied programme of Special Education program and in relation to special educational practice (presentation of student's portfolio). The exam also proves student's orientation in the literature and other resources studies.

Learning activities and teaching methods
Discussion, Skills demonstration
prerequisite
Knowledge
Splnění předepsaného počtu kreditů ve stanovené struktuře povinných a povinně volitelných předmětů.
Apply special-educational literature and recourses from related subjects to compile the knowledge
Skills
Samostatně pracovat s literaturou a studijními oporami.
Integrovat dovednosti z pedagogických disciplín v oblasti studovaného oboru.
Competences
N/A
N/A
learning outcomes
Knowledge
By successful completion of the exam student demonstrate ability to identify key findings in field of study and to apply them for solving problems.
Skills
Integrovat odborné dovednosti a postoje z disciplín studovaného oboru.
Při syntetizaci poznatků, pracovat s odbornou literaturou a studijními oporami.
assessment methods
Knowledge
Oral exam
Skills
Portfolio
Recommended literature
  • ATTWOOD, T. Aspergerův syndrom.. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-979-8.
  • BĚLÍK, V.; HOFERKOVÁ, S.; KRAUS, B. Slovník sociální patologie. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0599-1.
  • BOYD, B. Výchova dítěte s Aspergerovým syndromem.. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-834-0.
  • BROŽOVÁ-DOUBKOVÁ, A. Odborná praxe a supervize.. Liberec: TU, 2010. ISBN 978-80-7372-687-4.
  • Černá, M., Šiška J., Strnadová, I, Titzl, B. Česká psychopedie. Praha, 2015.
  • FISCHER, S.; ŠKODA, J. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0.
  • HÁDKOVÁ, K. Člověk se sluchovým postižením.. Praha, 2016. ISBN 978-80-7290-619-2.
  • HÁJKOVÁ, V. Podpora speciálních vzdělávacích potřeb žáků se znevýhodněním.. Praha:, 2008. ISBN 978-80-7290-344-3.
  • HÁJKOVÁ, V.; STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání.. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
  • HAVRDOVÁ, Z.; HAJNÝ, M. Praktická supervize.. Praha: Galén, 2008. ISBN 9788072625321.
  • HAWKINS, P.; SHOHET, R. Supervize v pomáhajících profesích.. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0987-4.
  • Jankovský, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. 2. vyd.. Praha, 2006.
  • Jedlička, R. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha, 2004.
  • KABÍČEK, P. et al. Rizikové chování v dospívání. Praha, 2014. ISBN 978-80-7387-793-4.
  • KLUSÁK, M. Morální vývoj školáků a předškoláků: paradigmatické výzvy dle Jeana Piageta. Praha, 2014. ISBN 978-80-246-2325-2.
  • KNOTOVÁ, D. Školní poradenství.. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4502-2.
  • KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese.. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1147-1.
  • KREJČOVÁ. L. Dyslexie: psychologické souvislosti.. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-247-3950-2.
  • KROUPOVÁ, K. Slovník speciálněpedagogické terminologie: vybrané pojmy.. Praha, 2016. ISBN 978-80-247-5264-8.
  • KUDLÁČEK, M. Svět dětské mozkové obrny. Praha: Portál, 2012.
  • LECHTA, V. Inkluzivní pedagogika.. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
  • MERTIN, V.; KREJČOVÁ, L. a kol. Metody a postupy poznávání žáka. Pedagogická diagnostika.. Praha:, 2016. ISBN 978-80-7552-014-2.
  • Michalík, J. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění - obecná část. Olomouc: UP, 2015.
  • MICHKOVÁ, A. Supervize.. České Budějovice: JU, 2008. ISBN 978-80-7394-145-1.
  • MUDRÁK, J. Nadané děti a jejich rozvoj.. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5089-7.
  • NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost : současné poznatky a perspektivy léčby. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-432-X.
  • NOVOSAD, L. Tělesné postižení jako fenomén i realita.. Praha: Portál, 2é11. ISBN 978-80-7367-873-9.
  • POKORNÁ, V. Vývojové poruchy učení v dětství a v dospělosti.. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-773-2.
  • POTMĚŠILOVÁ, P. Supervize v podmínkách speciálního vzdělávání.. Olomouc: UPOL, 2014. ISBN 978-80-244-4127-6.
  • Renotiérová, Marie. Somatopedické minimum. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0532-6.
  • Slowík, Josef. Speciální pedagogika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.
  • Sobotková, V. a Křížek, D. Qom, náboženské centrum Íránu. Plzeň, ZČU, 2016. ISBN 978-80-261-0552-7.
  • ŠIŠKA, J. Mimořádná dospělost, edukace jedince s mentálním postižením.. Praha:, 2005. ISBN 80-246-0992-4.
  • Thorová, K. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2006.
  • VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha:Portál, , 2014. 816 s.ISBN 978-80-262-0696-5..
  • VALENTA, M; KREJČOVÁ. L.; HLEBOVÁ, B. Znevýhodněný žák: deficity dílčích funkcí a oslabení kognitivního výkonu.. Praha, 2020. ISBN 978-80-271-0621-9.
  • VALENTA, M. Přehled speciální pedagogiky: rámcové kompendium oboru. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
  • ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD.. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0875-4.
  • Zikl, P. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha: Grada, 2011.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester