|
Vyučující
|
-
Koželuh Ondřej, Mgr.
-
Podpera Milan, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Cílem souvislé pedagogické praxe je uplatnit získané znalosti a dovednosti v praxi mateřské školy a reflektovat jejich odbornou úroveň. Na základě reflexe své zkušenosti si následně student stanoví osobní profesní cíle, odhaduje své silné a slabé stránky, plánuje konkrétní aktivity pro zlepšení vlastních profesních kompetencí a hodnotí míru dosažení stanoveného cíle. - příprava, realizace a evaluace edukačního procesu v MŠ, realizace vzdělávacích celků dle příslušného ŠVP a TVP - zpracování zkušeností do portfolia, které bude předloženo u SZZ - reflexe dosažené úrovně profesních kompetencí, sledování rozvíjející se úrovně dosahovaných kompetencí (kurz Moodle) - stanovování si profesních rozvojových cílů s využitím evaluačního nástroje profesní reflexe a sebereflexe (nástroj pro sebehodnocení) - identifikace kritických míst v pedagogické činnosti a jejich zdůvodnění - jejich alterace a zdůvodněné návrhy změn (využití metodiky 3A)
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Klinická praxe pod dohledem
- Kontaktní výuka
- 4 hodiny za semestr
- Projekt individuální [40]
- 30 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 10 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 90 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit principy osobnostně orientovaného modelu předškolní výchovy |
| charakterizovat potřeby předškolního dítěte |
| charakterizovat pojetí pedagoga jako reflektivního praktika |
| vysvětlit možnosti využití RVP PV při pedagogické práci |
| charakterizovat proces tvorby a obsah TVP |
| popsat strukturu ŠVP , zásady a principy jeho tvorby |
| vysvětlit principy plánování integrovaného bloku |
| charakterizovat důležitost pedagogické evaluace |
| popsat běžně používané techniky evaluace vzdělávacího procesu a jeho aktérů |
| popsat možnosti rozvoje prosociálního chování dětí předškolního věku |
| charakterizovat proces individualizace ve vzdělávání |
| Odborné dovednosti |
|---|
| na základě zkušeností pobytu v mateřských školách zaujmout postoj k různým podobám edukačního procesu, svůj postoj dokázat vysvětlit a argumentovat |
| analyzovat podmínky předškolního vzdělávání |
| analyzovat cíle, metody a formy předškolního vzdělávání |
| formulovat vzdělávací cíle |
| písemně reflektovat úroveň svých pedagogických a didaktických kompetencí |
| v diskusi věcně kriticky posuzovat průběh edukačního procesu, zdůvodnit postup své práce, rozlišit zdařilé i méně zdařilé momenty |
| aplikovat prostředky hodnocení předškolního dítěte |
| pracovat s cíli RVP PV, využít je při plánování a evaluaci, konkretizovat je pro danou skupinu dětí |
| používat principy a techniky efektivní komunikace v komunikaci s dětmi |
| užívat prostředky k utváření dobrého sociálního klimatu ve třídě |
| realizovat základní administrativu, která je součástí práce učitelky na MŠ (zápis do třídní knihy, docházka) |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat ŠVP dané školy |
| Odborné dovednosti |
|---|
| užívat škálu hodnotících prostředků pro předškolní věk |
| naplánovat vzdělávací nabídku formou integrovaného bloku dle ŠVP dané školy |
| realizovat vzdělávací nabídku s ohledem na naplnění principu integrace obsahu |
| uplatňovat multidisiplinární naukové znalosti i praktické dovednosti |
| ovládat základní didaktické postupy a nedirektivní prostředky pro získání pozornosti |
| užívat prostředky k utváření dobrého sociálního klimatu ve třídě |
| zvládat s dopomocí základní administrativu, která je součástí práce učitelky MŠ |
| Vyučovací metody |
|---|
| Klinická praxe pod dohledem, |
| Demonstrace dovedností, |
| Individuální konzultace, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Portfolio, |
| Průběžné hodnocení, |
| Sebehodnocení, |
| Seminární práce, |
|
Doporučená literatura
|
-
Dvořáková, Hana. Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha : Raabe, 2011. ISBN 978-80-86307-88-6.
-
Hazuková, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2011. ISBN 978-80-87553-30-5.
-
Jančaříková, Kateřina. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Josef Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-95-4.
-
KASLOVÁ, Michaela. Předmatematické činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-96-1.
-
Lišková, Marie. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha : Raabe, 2006. ISBN 80-86307-26-3.
-
MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 2018.
-
Nádvorníková, Hana. Kognitivní činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2011. ISBN 978-80-86307-87-9.
-
Smolíková, Kateřina. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. V Praze : Výzkumný ústav pedagogický, 2005. ISBN 80-87000-01-3.
-
Svobodová, Eva. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2007. ISBN 80-86307-39-5.
-
Svobodová, Eva; Švejdová, Hana. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.
-
SVOBODOVÁ Eva. Vzdělávání v mateřské škole:Školní a třídní vzdělávací program.. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
|