|
Vyučující
|
-
Koželuh Ondřej, Mgr.
-
Soukupová Pavla, Mgr. Ph.D.
-
Podpera Milan, Mgr. Ph.D.
-
Koželuhová Eva, PhDr. Ph.D.
-
Bečvářová Ivana, PaedDr. PhD.
|
|
Obsah předmětu
|
- příprava, realizace a evaluace edukačního procesu v MŠ, realizace dílčích vzdělávacích aktivit dle příslušného ŠVP a TVP - zpracování zkušeností do profesního portfolia, které bude předloženo u SZZ - reflexe dosažené úrovně profesních kompetencí, sledování rozvíjející se úrovně dosahovaných kompetencí (nástroj pro sebehodnocení) - stanovování si profesních rozvojových cílů s využitím evaluačního nástroje profesní reflexe a sebereflexe (nástroj pro sebehodnocení)
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Prezentace práce studentů, Klinická praxe pod dohledem, Samostatná práce studentů
- Kontaktní výuka
- 6 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 80 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit principy osobnostně orientovaného modelu předškolní výchovy |
| charakterizovat potřeby předškolního dítěte |
| popsat principy RVP PV |
| vysvětlit možnosti využití RVP PV při pedagogické práci |
| charakterizovat prvky vzdělávacího procesu (cíle, metody, formy, podmínky, obsah vzdělávání, prostředky) v kontextu specifik předškolního vzdělávání |
| charakterizovat proces tvorby a obsah TVP |
| charakterizovat principy efektivní komunikace |
| Odborné dovednosti |
|---|
| na základě zkušeností pobytu v mateřských školách zaujmout postoj k různým podobám edukačního procesu, svůj postoj dokázat vysvětlit a argumentovat |
| analyzovat cíle, metody a formy předškolního vzdělávání |
| analyzovat podmínky předškolního vzdělávání |
| formulovat vzdělávací cíle |
| naplánovat, realizovat a zhodnotit krátký úsek edukačního procesu |
| v diskusi věcně kriticky posuzovat průběh edukačního procesu, zdůvodnit postup své práce, rozlišit zdařilé i méně zdařilé momenty |
| používat základní techniky efektivní komunikace |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat TVP daného pracoviště |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat znalosti komponent vzdělávacího procesu při plánování a realizaci vzdělávací nabídky |
| naplánovat, realizovat a zhodnotit část edukačního procesu dle TVP daného pracoviště |
| využívat základní didaktické postupy a nedirektivní prostředky pro získání pozornosti |
| používat principy a techniky efektivní komunikace v komunikaci s dětmi |
| realizovat základní administrativu, která je součástí práce učitelky na MŠ (zápis do třídní knihy, docházka) |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Klinická praxe pod dohledem, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Klinická praxe pod dohledem, |
| Demonstrace dovedností, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Prezentace práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Portfolio, |
| Sebehodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Portfolio, |
| Průběžné hodnocení, |
| Sebehodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.
-
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a ŠMARDOVÁ, Vlasta. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1829-0.
-
Dvořáková, Hana. Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha : Raabe, 2011. ISBN 978-80-86307-88-6.
-
Hazuková, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2011. ISBN 978-80-87553-30-5.
-
KASLOVÁ, Michaela. Předmatematické činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-96-1.
-
Kopřiva, Pavel. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Bystřice pod Hostýnem : Spirála, 2012. ISBN 978-80-904030-0-0.
-
Lišková, Marie. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha : Raabe, 2006. ISBN 80-86307-26-3.
-
Nádvorníková, Hana. Kognitivní činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2011. ISBN 978-80-86307-87-9.
-
Svobodová, Eva. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2007. ISBN 80-86307-39-5.
-
Svobodová, Eva; Švejdová, Hana. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.
-
SVOBODOVÁ Eva. Vzdělávání v mateřské škole:Školní a třídní vzdělávací program.. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
-
Tomková, Anna. Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů. Karolinum, 2018.
|