|
Vyučující
|
-
Slowík Josef, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvodní seznámení s logopedickou problematikou: vymezení oboru, terminologie, spolupracující obory, systém logopedické péče 2. Vývoj řeči a souvisejících schopností u dítěte v předškolním věku 3. Komunikace a narušená komunikační schopnost 4. Centrální vady řeči (vývojová dysfázie, afázie) 5. Poruchy plynulosti a tempa řeči (koktavost a breptavost) 6. Psychogenně podmíněné porucby řeči (mutismus, elektivní mustismus) 7. Artikulační vady (dyslálie, dysartrie) 8. Narušení zvuku řeči (rinolálie, palatolálie, poruchy hlasu) 9. Symptomatické vady řeči 10. Prevence vzniku poruch řeči a podpora rozvoje komunikačních schopností u dětí v předškolním věku 11. Logopedická podpora a intervence u dětí v přeškolním věku 12. Alternativní a augmentativní komunikace 13. Analýza případových studií
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Prezentace práce studentů, Samostudium literatury
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 25 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| orientovat se v základní speciálněpedagogické teorii |
| orientovat se v problematice biologického a psychosociálního vývoje dítěte v předškolním věku |
| Výsledky učení |
|---|
| vymezit systém řečových vad a poruch |
| popsat metody intervence u řečových vad a poruch |
| popsat možnosti logopedické prevence a systém logopedické péče |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat základní kompetence v diagnostice vývoje řeči a prevence řečových vad u dětí v předškolním věku |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Samostudium, |
| Prezentace práce studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Písemná zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární práce, |
|
Doporučená literatura
|
-
Kejklíčková, Ilona. Vady řeči u dětí : návody pro praxi. Vydání 1. 2016. ISBN 978-80-247-3941-0.
-
Klenková, Jiřina. Logopedie : narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.
-
Kutálková, Dana. Logopedická prevence : průvodce vývojem dětské řeči. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-361-7.
-
Lechta, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Vyd. 1. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5.
-
Lechta, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 1. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-572-5.
-
Lechta, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-961-5.
-
Peutelschmiedová, Alžběta. Logopedické poradenství : příklady a analýzy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2666-3.
-
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání.. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
-
Škodová, Eva; Jedlička, Ivan. Klinická logopedie. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-340-6.
|