Course: Man and his world withdidactics 1

« Back
Course title Man and his world withdidactics 1
Course code KPG/Č1S1
Organizational form of instruction Lecture + Seminary
Level of course Master
Year of study 2
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Podroužek Ladislav, Doc. PaedDr. Ph.D.
Course content
1. Historical development of subjects about nature and society in primary school. 2. Teaching subjects about nature and society in other European countries, their brief characteristics and inspirational possibilities for Czech primary school. 3. FEP ZV and present status of subjects about nature and society - educational area Man and his world. 4. Educational objectives in nature and society - natural literacy, environmental literacy and other types of literacy related to the educational circles of Man and his world. 5. Educational content of subjects about nature and society within the educational area of Man and his world. 6. Conceiving the content of subjects about nature and society within the educational area of Man and his world. 7. Integrated teaching, its essence and the possibilities of using multilateral cross-curricular links in the educational area of Man and his world. 8. Teacher of the integrated subject Man and his world. Student in the integrated subject Man and his world. 9. Specific teaching methods used in the integrated subject Man and His World. 10. Research in the integrated subject Man and his world and its basic principles and use at elementary school. 11. Educational forms in the integrated subject Man and his world. 12. Creation of projects in the educational area Man and his world. 13. Material didactic means in the integrated subject of Man and his world their effective use.

Learning activities and teaching methods
unspecified
prerequisite
Knowledge
To get acquainted with the basic knowledge of the study of natural sciences from high school. Apply knowledge from general pedagogy and general didactics.
Skills
Perform selected observation and experiments and take advantage of their experience and skills from science studies at primary and secondary schools.
learning outcomes
Knowledge
The student characterizes basic didactic categories (forms, methods, means, goals, content, concepts) in the educational area of Man and his world. The student characterizes the historical development of subjects about nature and society The student characterizes the integrated teaching and its possibilities of use in the educational area of Man and his world. The student can describe individual types of integrated teaching and possibilities of their use. The student is able to describe and implement research in the educational area Man and his world. The student characterizes and can realize project and cooperative teaching in the area of Man and his world.
Skills
The student characterizes and can realize project and cooperative teaching in the area of Man and his world.
teaching methods
Knowledge
Lecture supplemented with a discussion
Seminar
Task-based study method
Cooperative instruction
Multimedia supported teaching
Skills
Skills demonstration
Discussion
Seminar
Students' portfolio
Textual studies
assessment methods
Knowledge
Test
Skills demonstration during practicum
Recommended literature
  • Coufalová, Jana; Podroužek, Ladislav. Integrace přírodovědy a matematiky jako východisko pro badatelskou činnost žáků. Od činnosti k poznatku ISBN 80-7082-955-9 Plzeň : . 2003.
  • ČÁBALOVÁ, D., PODROUŽEK, L. Kooperativní a projektová výuka v učitelství výchovy ke zdraví. Sborník příspěvků ?Výchova ke zdraví a aktivní životní styl. 2013.
  • ČÁBALOVÁ, D., PODROUŽEK, L. Specifika přírodovědného vzdělávání v primární škole se zřetelem k projektové a kooperativní výuce.. Plzeň, 2013.
  • Čechurová, Milana; Havlíčková, Jana; Podroužek, Ladislav. Přírodověda 4 : člověk a jeho svět : pro 4. ročník základní školy. 2., doplněné vydání. 2016. ISBN 978-80-7235-590-7.
  • Čechurová, Milana; Podroužek, Ladislav. Přírodověda 5 : pro 5. ročník základní školy : člověk a jeho svět : pracovní sešit. 1. vyd. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 2011. ISBN 978-80-7235-469-6.
  • Podroužek, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-37-6.
  • Podroužek, Ladislav; Jůza, Jan. Přírodověda s didaktikou pro primární školu. Plzeň : Aleš Čeněk, 2004. ISBN 80-86473-72-4.
  • Podroužek, Ladislav. Pedagogická praxe v primární škole. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-591-5.
  • Podroužek, Ladislav. Prvouka I. pro 1. r. ZŠ/. SPN, 2007.
  • Podroužek, Ladislav. Prvouka II. pro 2. r. ZŠ. SPN, 2007.
  • Podroužek, Ladislav. Přírodovědné experimenty a pozorování jako prostředek rozvoje myšlení žáků primární školy. Pedagogické rozhľady ISSN 1335-0404 Roč. 12, č. 4 . 2003.
  • Podroužek, Ladislav. Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. 1. vyd. Plzeň : Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998. ISBN 80-7082-431-X.
  • PODROUŽEK,L. Předměty o přírodě a společnosti v primární škole.. Plzeň: ZČU, 1999.
  • Spilková, Vladimíra. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-942-9.
  • Šimik, O. Člověk a jeho svět - úvod do studia. Ostrava: Ostravská univerzita, 2015.
  • Šimik, O. Pedagogický výzkum žákovských přírodovědných pokusů v primárním vzdělávání.. Ostrava: PeF OU, 2011.
  • Šimik, Ondřej. Základy seznamování s přírodou a společností. Vyd. 1. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7368-490-7.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester