Course: Schools in nature

« Back
Course title Schools in nature
Course code KPG/ŠVPMŠ
Organizational form of instruction Lesson
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Koželuh Ondřej, Mgr.
Course content
1. - school rehabilitation stays - theoretical starting points - benefits and risks 2. - related decrees 3. - ensuring safety 4. - preparation and implementation 5. - sharing own experiences

Learning activities and teaching methods
  • Attendance on a field trip (number of real hours - maximum 8h/day) - 40 hours per semester
  • Contact hours - 6 hours per semester
  • Presentation preparation (report) (1-10) - 10 hours per semester
  • Individual project (40) - 22 hours per semester
prerequisite
Knowledge
know the laws and regulations related to preschool education
explain key pedagogical terms
give examples of educational methods and organizational forms
Skills
plan educational activities
use different organizational forms
independently implement educational activities with children
Competences
N/A
N/A
N/A
learning outcomes
Knowledge
knows the decree related to the organization of school recovery stays
will explain the benefits of an educational stay for children
Skills
is able to implement educational activities in the environment of a school rehabilitation stay
handles organizational matters related to the school recuperation stay
Competences
N/A
teaching methods
Knowledge
Seminar
Skills
Field trip
Competences
Individual study
Self-study of literature
Students' portfolio
assessment methods
Knowledge
Individual presentation at a seminar
Skills
Individual presentation at a seminar
Competences
Individual presentation at a seminar
Recommended literature
  • Danišová, Justina a Petr Daniš. Svobodná hra: jak nechat vyrůst radostné, odolné a samostatné děti. Praha. 2020.
  • Hanuš, Radek; Chytilová, Lenka. Zážitkově pedagogické učení. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2816-2.
  • Jančaříková, Kateřina. Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. 1. vydání. 2017. ISBN 978-80-7496-327-8.
  • Jančaříková, Kateřina. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Josef Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-95-4.
  • Jančaříková, Kateřina; Kapuciánová, Magdaléna. Činnosti venku a v přírodě v předškolním vzdělávání. 1. vyd. Praha : Raabe, 2013. ISBN 978-80-7496-071-0.
  • Jirásek, Ivo. Zážitková pedagogika : teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Vydání první. 2019. ISBN 978-80-262-1485-4.
  • Kavková, Alice. Retrohraní : přes 200 her z doby, kdy nebyly mobily. 1. vydání. 2019. ISBN 978-80-264-2787-2.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester