Course: Strategic Management

« Back
Course title Strategic Management
Course code KPM/SMA
Organizational form of instruction Lecture + Tutorial
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 6
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Nosková Marta, Ing. Ph.D.
  • Vacík Emil, Prof. Ing. Ph.D.
  • Kutlák Jiří, Ing. Ph.D.
Course content
Introduction to strategic management - approaches and concepts Importance and role of strategic management, manager as a strategist Strategic management model Strategy formulation Forecasting of companyś surrounding development Analysis of external environment Analysisi of internal environment Strategies, strategy typologies Formulation of strategic variations Evaluation of strategic variations, choosing the right variation, strategic risk management Strategy implementation Balanced Scorecard as a tool for strategy implementation Strategic management and sustainability Strategy evaluation

Learning activities and teaching methods
Lecture supplemented with a discussion, Lecture with practical applications, Students' portfolio, Group discussion, Students' self-study, Lecture
  • Graduate study programme term essay (40-50) - 40 hours per semester
  • Preparation for comprehensive test (10-40) - 25 hours per semester
  • Contact hours - 52 hours per semester
  • Preparation for an examination (30-60) - 39 hours per semester
prerequisite
Knowledge
to use the knowledge of business economics for appropriate planning of future development of an organization
to understand macroeconomic development for analyzing external environment of a company
to synthesize knowledge of marketing, which is necessary for the formulation of strategic forecasts
to have knowledge of key principles and functions of management
Skills
to master accounting basics for financial plan formulation
Competences
N/A
learning outcomes
Knowledge
to explain the importance of strategic management in organizations
to define business strategy and to explain its importance to organizations
to describe the phases of strategic management
to explain selected financial planning procedures and risk management tools
Skills
to apply the acquired knowledge and develop an overall strategy and, subsequently, partial strategies
to analyze the environment in which a company exists and to respect its development, identify key risk factors and reflect them when adjusting the strategy
to formulate, evaluate and select the optimal strategic variant
to develop medium-term goals into short-term actions to implement the strategy
to communicate with companies during elaboration of individual project
Competences
N/A
teaching methods
Knowledge
Lecture supplemented with a discussion
Individual study
Interactive lecture
Self-study of literature
Lecture
Skills
Seminar
Discussion
Collaborative instruction
Competences
Collaborative instruction
Discussion
assessment methods
Knowledge
Oral exam
Project
Test
Skills
Continuous assessment
Project
Group presentation at a seminar
Competences
Group presentation at a seminar
Recommended literature
  • Bolland, Eric J. Comprehensive strategic management: a guide for students, insight for managers. Bingley: Emerald Publishing. ISBN 978-1-78714-225-1.
  • Collins, James C.; Porras, Jerry I. Jak vybudovat trvale úspěšnou firmu : úspěšné návyky vizionářských společností : překlad bestselleru Built to last. První vydání. 2016. ISBN 978-80-247-5638-7.
  • DAVID, F.R. Strategic management.. Macmillan Pub. Co., 1993. ISBN 0-02-32741-2.
  • Fotr, J., Souček, I. Podnikatelský záměr a investiční rozhodování. Praha, 2005. ISBN 80-247-0939-2.
  • FOTR, J., VACÍK, E. Tvorba strategie a strategické plánování. Praha : Grada, 2012. ISBN 987-80-247-3985-4.
  • Fotr, Jiří; Vacík, Emil,; Souček, Ivan,; Špaček, Miroslav,; Hájek, Stanislav. Tvorba strategie a strategické plánování : teorie a praxe. 2., aktualizované a doplněné vydání. 2020. ISBN 978-80-271-2499-2.
  • Fotr, Jiří; Vacík, Emil,; Špaček, Miroslav,; Souček, Ivan. Úspěšná realizace strategie a strategického plánu. První vydání. 2017. ISBN 978-80-271-0434-5.
  • Hammer, Michael; Champy, James. Reengineering - radikální proměna firmy : manifest revoluce v podnikání. 3. vyd. Praha : Management Press, 2000. ISBN 80-7261-028-7.
  • Hanzelková, Alena; Keřkovský, Miloslav,; Vykypěl, Oldřich. Strategické řízení : teorie pro praxi. 3. přepracované vydání. 2017. ISBN 978-80-7400-637-1.
  • HITT, M., IRELAND, R., HOSKISSON, R. Strategic management. Canada: South-Western Cengage Learning, 2011. ISBN 978-1-4390-4230-4.
  • Kaplan, Robert S.; Norton, David P. Balanced scorecard : strategický systém měření výkonnosti podniku. 3. vyd. Praha : Management Press, 2002. ISBN 80-7261-063-5.
  • Kaplan, Robert S.; Norton, David P. Balanced scorecard : strategický systém měření výkonnosti podniku. 5. vyd. Praha : Management Press, 2007. ISBN 978-80-7261-177-5.
  • Kislingerová, Eva; Nový, Ivan. Chování podniku v globalizujícím se prostředí. Vyd. 1. V Praze : C.H. Beck, 2005. ISBN 80-7179-847-9.
  • MALLYA, T. Základy strategického řízení a rozhodování. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1911-5.
  • PEARCE, J., ROBINSON, R. Strategic Management. Irwin Inc., 1991. ISBN 0-256-08323-1.
  • Spulber, Daniel F. Economics and management of competitive strategy. Singapore : World Scientific, 2009. ISBN 978-981-283-846-9.
  • Šulák, Milan; Vacík, Emil. Měření výkonnosti firem. 1. vyd. Praha, 2005. ISBN 80-86754-33-2.
  • ŠULÁK,M., VACÍK,E. Strategické řízení v podnicích a projektech. 1. vyd. Praha, 2005. ISBN 80-86754-35-9.
  • Veber, Jaromír. Management : základy, prosperita, globalizace. Vyd. 1. Praha : Management Press, 2000. ISBN 80-7261-029-5.
  • Zuzák, Roman. Strategické řízení podniku. 1. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-4008-9.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester