Předmět: Autodiagnostika učitele

« Zpět
Název předmětu Autodiagnostika učitele
Kód předmětu KPS/ADUC
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kosíková Věra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Analýza průběhu výukových situací jako zdroj autodiagnostických informací, důraz na psychodidaktickou analýzu zpracování učiva, na analýzu možností osvojování kognitivních a metakognitivních procesů a jejich aplikace do praxe, do vyučovacích strategií a hodnoticích aktivit. 2. Profesní kvality učitele. 3. Podíl učitele na úrovni znalostí žáků. Zhodnocení pojetí učiva z odpovídajících odborných zdrojů. 4. Podíl učitele na motivovanosti žáků. Zhodnocení motivačních faktorů a potřeb žáků. 5. Autodiagnostický rozbor klasifikace a hodnocení. Zhodnocení kritérií hodnocení a smyslu hodnocení ve zpětné vazbě žákům. 6. Pojetí úspěšného žáka jako regulátor učitelovy pedagogické činnosti. Zhodnocení kritérií hodnocení v návaznosti na úspěšného žáka. 7. Zjišťování úspěšnosti vlastního pedagogického působení za využití didaktických testů. 8. Zjišťování úspěšnosti vlastního pedagogického působení za využití dotazníků postojů žáků k předmětům. 9. Zjišťování úspěšnosti vlastního pedagogického působení autodiagnostickým rozborem klasifikace a hodnocení, analýzou klasifikace. 10. Zjišťování zvláštností vlastního pojetí úspěšného žáka (jako zdroj sebepoznání může učitelům sloužit analýza učitelem vyvolávané motivace žáka, analýza průběhu vyučovací hodiny). 11. Učitelův obraz o žákovi jako ukazatel pedagogické vnímavosti. 12. Vzájemné ovlivňování obrazu učitele o žákovi, vliv na utváření sebeobrazu dítěte jako žáka, vliv na školní výkon 13. Evaluace probraných témat.

Studijní aktivity a metody výuky
Prezentace práce studentů, Seminář
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 15 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
předpokladem jsou základní znalosti z oblasti pedagogické psychologie a diagnostiky žáka
Odborné dovednosti
realizovat autodiagnostické analýzy v oblasti efektivního učení, motivace a sociálního klimatu ve třídě
shromažďovat a využívat zdroje, které mu pomáhají reflektovat efektivitu výuky
k reflexi využívat nejen poznatky získané vlastním pedagogickým pozorováním, ale i informace získané od žáků
Obecné způsobilosti
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
využít znalost řízené reflexe
analyzovat vlastní výukovou činnost ve vztahu k zamýšleným cílům
interpretovat vlastní výukovou činnost ve vztahu k zamýšleným cílům
Odborné dovednosti
sebereflexe zejména v oblasti řízení procesů učení, diagnostiky a hodnocení žáků
kritické reflektování a hodnocení vlastní pedagogické činnosti
kritické reflektování ve vztahu k vybraným rámcům profesních kvalit
zjišťování úspěšnosti vlastního pedagogického působení
Obecné způsobilosti
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Přednáška s diskusí,
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
E-learning,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Přednáška s demonstrací,
E-learning,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
splnění úkolů k zápočtu
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Formativní hodnocení,
diskuse nad odbornými tématy, reflexe činností
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Andrysová, Pavla. Propojení teoretické a praktické přípravy budoucích pedagogických pracovníků na UP. .
  • Fenstermacher, Gary D.; Soltis, Jonas F. Vyučovací styly učitelů. Vyd. 1. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-471-7.
  • Hrabal, Vladimír; Hrabal, Vladimír. Diagnostika : pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0319-5.
  • Hrabal, Vladimír. Jaký jsem učitel? : metody získávání poznatků o vlastní vzdělávací činnosti. Praha : SPN, 1988.
  • Hrabal, Vladimír; Pavelková, Isabella. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-755-8.
  • Janík, Tomáš. Možnosti rozvíjení didaktických znalostí obsahu u budoucích učitelů. Brno, 2009. ISBN 978-80-7315-176-8.
  • Kosíková, Věra. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2433-1.
  • Pavelková, Isabella. Motivace žáků k učení : perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha : Univerzita Karlova, 2002. ISBN 80-7290-092-7.
  • Průcha, Jan. Učitel : současné poznatky o profesi. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7.
  • Seberová, Alena; Malčík, Martin. Autoevaluace školy - od teorie k praxi a výzkumu. Vyd. 1. V Ostravě : Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2009. ISBN 978-80-7368-759-5.
  • Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., Píšová, M. Mezi praxí a teorií v učitelském vzdělávání: na okraj českého překladu knihy F. A. J. Korthagena et al. 2012, ISSN 1211-4669.
  • Slavík, Jan; Hajerová Műllerová, Lenka,; Soukupová, Pavla. Reflexe a hodnocení kvality výuky. 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
  • Slavík, Jan; Janík, Tomáš,; Najvar, Petr,; Knecht, Petr. Transdisciplinární didaktika - o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. 1. vydání. 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
  • Spilková, Vladimíra; Vašutová, Jaroslava. Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání : výzkumný záměr : úvodní teoreticko-metodologické studie 2008. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7290-384-9.
  • Štech, Stanislav. Psychodidaktika jako obrat k tématu účinného vyučování: Komentář na okraj Kansanenovy úvahy Didaktika a její vztah k pedagogické psychologii. 2004, ISSN 0031-3815.
  • Štech, Stanislav. Psycho-didaktika?. 1995, ISSN 3330-3815.
  • Švec, Vlastimil. Autodiagnostika pedagogické činnosti učitele - módnost, nebo potřeba?. 1994.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství psychologie pro střední školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství psychologie pro střední školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství psychologie pro střední školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní