Předmět: Didaktika psychologie C

« Zpět
Název předmětu Didaktika psychologie C
Kód předmětu KPS/DIPSC
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kosíková Věra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Vzdělávací cíle a jejich psychologické aspekty dle odborného zaměření školy. 2. Specifické cíle psychologie na středních odborných školách podle zaměření školy 3. Psychodidaktické pojetí výuky psychologie na SOŠ 4. Psychodidaktické pojetí hodnocení v psychologii na SOŠ 5. Práce se vzdělávacím obsahem SOŠ 6. Odborné klíčové kompetence a jejich rozvíjení na SOŠ 7. Procesy osvojování vybraných pojmových systémů SOŠ 8. Konstruktivní metoda v pedagogické praxi SOŠ 9. Kritéria žádoucího modelu vyučování SOŠ 10.Příprava učitele na výuku psychologie na SOŠ 11.Modelové pedagogické situace, vycházející z výuky na SOŠ.

Studijní aktivity a metody výuky
E-learning, Kooperativní výuka, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury
  • Projekt individuální [40] - 35 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 14 hodin za semestr
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 12 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
předpokladem jsou znalosti základních psychologických pojmů, se kterými pracuje učitel psychologie na SŠ. Naplnění cílů didaktiky psychologie A, didaktiky psychologie B
Výsledky učení
student (ka): vymezí význam psychologie v procesu vzdělávání analyzuje psychologická témata, jejich zařazení do školních vzdělávacích programů (dle zaměření školy) aplikuje konstruktivistickou teorii do pedagogické praxe vyhodnotí psychodidaktické aspekty modernizace výuky Student se orientuje v problematice standardizovaných nástrojů měření výsledků vzdělávání (didaktický test, písemná práce, ústní zkouška atd.)
Vyučovací metody
E-learning,
Kooperativní výuka,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Individuální konzultace,
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení : východiska, metody, cvičení a hry. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6.
  • FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele. Vyd. 2. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-626-8.
  • HELUS, Z. Psychologie pro střední školy. Praha : Fortuna, 2003. ISBN 80-7168-876-2.
  • Helus, Zdeněk. Psychologie pro střední školy. Vyd. 1. Praha : Fortuna, 1995. ISBN 80-7168-245-4.
  • HOLEČEK, Václav. . Psychologie v učitelské praxi. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-3704-1.
  • Kosíková, Věra. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2433-1.
  • SOVOVÁ, V. Stručný přehled psychologie prodeje.. Plzeň: SOU obchodní,, 1996.
  • VÍZDAL, František. Didaktika psychologie. Brno : Univ. J. E. Purkyně, 1997.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství psychologie pro střední školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství psychologie pro střední školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství psychologie pro střední školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní