|
Vyučující
|
-
Svoboda Michal, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1.Historie poradenských služeb 2.Systém poradenských služeb 3.Charakteristika jednotlivých pracovišť 4.Formy poskytovaných služeb 5.Metody poskytovaných služeb 6.Evaluace poskytovaných služeb 7.Vztah mezi poradenským pracovníkem a klientem/žákem 8.Etický kodex poradenského pracovníka 9.Krizová intervce v poradenství 10.Spolupráce mezi jednoltivými poradenskými pracovištěmi 11.Systém evidence klienta 12. Týmová práce v poradenských službách 13. Evaluace výuky.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Exkurze, výuka v terénu
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Definuje základní psychologické pojmy. |
| Charakterizuje psychické poruchy na úrovni znalostí z předmětu psychopatologie pro učitele. |
| Popisuje na elementární úrovni riziková chování. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Na základě osobních zkušeností a vlastního úsudku rozlišuje poradenská pracoviště od bežných školských či sociálních institucích. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
| bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Vyjmenovává systém poradenských služeb poskytující pomoc v oblasti rizikového chování. |
| Popisuje chrakter poradenských služeb, které jsou zaměřeny na pedagogickou a psychosociální pomoc. |
| Objasňuje význam poradenských služeb v oblasti školství a sociální práce. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Rozpozná charakter pracoviště ve vztahu k formám poskytovaných služeb. |
| Doporučuje vhodné poradenské pracoviště na základě aktuálních potřeb klienta. |
| Zhodnocuje úroveń poradenského pracoviště na zákaldě vybraných kritérií. |
| Reflektuje exkurzi do poradenských pracovišť. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Reflexe z absolvované exkurze. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Reflexe z absolvované exkurze. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Reflexe z absolvované exkurze. |
|
Doporučená literatura
|
-
Kalina, K. Rozsáhlá studijní monografie, která vychází z bio-psycho-sociálního modelu zneužívání návykových látek ..
-
POKORNÝ, V., TELCOVÁ, J., TOMKO, A. Prevnence sociálně patologických jevů. Brno, 2003.
|