Course: Treatment and Therapy of Drug Addicts

« Back
Course title Treatment and Therapy of Drug Addicts
Course code KPS/LTDZ
Organizational form of instruction Lecture + Tutorial
Level of course Bachelor
Year of study 2
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Beran Jiří, Doc. MUDr. CSc.
  • Svoboda Michal, PhDr. Mgr. Ph.D.
Course content
1. Term psychotherapy. 2. Treatment in psychotherapy. 3. Overview of basic schools of psychotherapy. 4. Basic approaches and psychotherapeutistics directions. 5. Psychotherapeutic methods. 6. - 7.Control of current mental states. 8. - 9. Prevention of mental disorders in the field of crisis intervention. 10. - 11. Burnout. 12. - 13. Current trends in therapy and treatment of drug addiction.

Learning activities and teaching methods
Interactive lecture, Lecture supplemented with a discussion, Collaborative instruction
  • Undergraduate study programme term essay (20-40) - 30 hours per semester
  • Preparation for an examination (30-60) - 50 hours per semester
prerequisite
Knowledge
Charakterizovat současné psychoterapeutické směry.
Vymezit základní psychické poruchy na úrovni znalostí předmětu psychopatologie pro učitele.
Definovat rizikové chování.
Objasnit determinanty vzniku rizikového chování.
Charakterizovat skupiny rizikového chování.
Popsat jednotlivá riziková chování.
Skills
Zhodnotit a podle vybraných kritérií srovnat současné psychoterapeutické směry.
Identifikovat jednotlivé faktory způsobující vznik rizikového chování.
Navrhovat řešení předcházení rizikovému chování v rámci studovaného oboru.
Competences
N/A
N/A
N/A
N/A
learning outcomes
Knowledge
Definovat závislost a uvést znaky závislosti.
Charakterizovat psychoterapeutické směry využitelné v léčbě drogových závislostí.
Popsat terapeutické postupy v léčbě závislostí.
Vysvětlit proces regulace aktuálních psychických stavů.
Vyjmenovat instituce a uvést jejich činnost v rámci systému léčby závislostí.
Objasnit povahu interakce terapeut-klient v terapii závislostí.
Definovat relaps a objasnit příčiny jeho vzniku.
Skills
Zhodnotit podle různých kritérií psychoterapeutické směry využitelné v léčbě drogových závislostí.
Narvrhnout postupy práce s klientem na základě povahy závislosti.
Zdůvodnit příčiny prevence duševních poruch a syndromu vyhoření v oblasti krizové intervence.
Uvést opatření prevence realpsu na základě typu závislosti a dalších sociálně psychologických znaků.
Competences
N/A
N/A
N/A
teaching methods
Knowledge
Lecture
Lecture supplemented with a discussion
Interactive lecture
Practicum
Collaborative instruction
Skills
Lecture
Lecture supplemented with a discussion
Interactive lecture
Practicum
Collaborative instruction
Competences
Lecture
Lecture supplemented with a discussion
Interactive lecture
Practicum
Collaborative instruction
assessment methods
Knowledge
Oral exam
Seminar work
Continuous assessment
Skills
Oral exam
Seminar work
Continuous assessment
Competences
Oral exam
Seminar work
Continuous assessment
Recommended literature
  • NEŠPOR, K. , CSÉMY, L. Léčba a prevence závislostí : příručka pro praxi. 1. vyd. Praha : Psychiatrické centrum, 1996. ISBN 80-85121-52-2.
  • NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost : současné poznatky a perspektivy léčby. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-432-X.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Psychology in Education (16) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Psychology in Education (15) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Health Education (16) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Psychology in Education (14) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer