|
Vyučující
|
-
Svoboda Michal, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Vymezení OSR.Analýza základních cílů OSR v RVP ZV. 2. Témata OSR: osobnostní rozvoj, sociální rozvoj, morální rozvoj, aplikační témata. 3. Aplikace témat OSR do předmětu výchova ke zdraví. 4. Základní didaktické principy OSR, základní didaktické kroky práce s tématy OSR. 5. Analýza jednotlivých didaktických kroků: formulace cíle - zaměření techniky, možnosti a význam motivačního libreta. 6. Analýza jednotlivých didaktických kroků: instrukce a akce (realizace techniky). 7. Analýza jednotlivých didaktických kroků: reflexe - druhy, formy, postupy při řízení reflexe. 8. Analýza jednotlivých didaktických kroků: evaluace - ověřování přínosu techniky OSR ve vztahu k edukačním cílům předmětu výchova ke zdraví. 9. Možnosti, meze a rizika využívání technik OSR v předmětu výchova ke zdraví. 10. Osobnostní a odborné předpoklady učitele pro využívání technik OSR v předmětu výchova ke zdraví. 11. Výstupy studentů - didaktická a sebezkušenostní analýza. 12. Výstupy studentů - didaktická a sebezkušenostní analýza. 13. Závěrečné shrnutí, evaluace kurzu.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Demonstrace dovedností, Seminární výuka
- Kontaktní výuka
- 22 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Definovat základní pojmy ze sociální psychologie. |
| Charakterizovat osobnost z pohledu psychologických koncepcí. |
| Popsat vlastnosti osobnosti. |
| Objasnit pedagogický proces - didaktickou analýzu učiva. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Zdůvodnit význam osobnostního rozvoje žáků v podmínkách školy. |
| Navrhnout základní model pedagogického procesu - didaktické analýzy učiva- na vybrané téma ze studovaného oboru. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Vymezit osobnostní a sociální rozvoj. |
| Popsat znaky osobnostního a sociálního rozvoje. |
| Vysvětlit přínos jednotlivých výchovných systémů pro osobnostní a sociální rozvoj. |
| Popsat jednotlivé kroky metodického (didaktického) postupu využívání metod (technik) osobnostního a sociálního rozvoje ve výuce vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Implementovat metody (techniky) osobnostního a sociálního rozvoje do školní praxe. |
| Logickým způsobem odvodit jednotlivé kroky metodického (didaktického) postupu využívání metod (technik) osobnostního a sociálního rozvoje ve výuce vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví. |
| Prakticky využít a reflektovat (formou výstupu) metody (techniky) osobnostního a sociálního rozvoje v didaktické analýze učiva vybraného tématu ze vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Demonstrace dovedností, |
| Skupinová výuka, |
| Kooperativní výuka, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností, |
| Skupinová výuka, |
| Kooperativní výuka, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností, |
| Skupinová výuka, |
| Kooperativní výuka, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Individuální prezentace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3.
-
VALENTA, J. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik : srovnání systémů. Praha : ISV nakladatelství, 1999. ISBN 80-85866-40-4.
-
VALENTA, J. Učit se být : témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ. Praha ; Agentura Strom, 2000. ISBN 80-86106-08-X.
-
Valenta, Josef. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4473-5.
-
Valenta, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. 1. vyd. Kladno : AISIS, 2006. ISBN 80-239-4908-X.
|