|
Vyučující
|
-
Vorlíčková Petra, Mgr.
-
Suleková Michala, Mgr.
-
Buršíková Dana, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do studia psychologie, základní psychologické metody 2.. Determinace lidské psychiky 3. Senzorické procesy a vnímání, pozornost 4. Paměť, učení 5. Imaginační procesy (představivost, fantazie) 6. Myšlení, fáze řešení problémů, řeč 7. Emoce a vůle 8. Struktura osobnosti. Seberegulační vlastnosti 9.. Motivace, potřeby, zájmy 10. Temperament, charakter 11. Výkonové vlastnosti, schopnosti, inteligence 12. Utváření osobnosti v náročných životních situacích (frustrace, deprivace, stres, konflikt) 13. Závěrečná reflexe předmětu
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Studium textů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 6 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 33 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 25 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - všeobecné znalosti v rozsahu základů společenských věd |
| - základní orientace v psychologické terminologii v rozsahu učiva střední školy |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - samostatně vyhledávat informace v odborných publikacích |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - vymezit předmět obecné psychologie |
| - definovat psychické procesy, stavy, vlastnosti |
| - vysvětlit fungování jednotlivých kognitivních procesů, |
| - vymezit testové a klinické psychologické metody. |
| - vysvětit strukturu osobnosti |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - používat správně terminologii kognitivní psychologie a psychologie osobnosti, |
| - aplikovat nestandardizované metody pro zjištění stavu kognitivních procesů. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Přednáška založená na výkladu, |
| Samostudium, |
| E-learning, |
| Samostatná práce studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Prezentace práce studentů, |
| Samostatná práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Řešení problémů, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Sebehodnocení, |
| Seminární práce, |
| Písemná zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Seminární práce, |
| Písemná zkouška, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Sebehodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Blatný, Marek. Psychologie osobnosti : hlavní témata, současné přístupy. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3434-7.
-
Cakirpaloglu, Panajotis. Úvod do psychologie osobnosti. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4033-1.
-
HOLEČEK, Václav. Psychologie v učitelské praxi. Praha: Grada, 2014.
-
Kučera, Dalibor. Moderní psychologie : hlavní obory a témata současné psychologické vědy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4621-0.
-
Nolen-Hoeksema, Susan. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Vyd. 3., přeprac. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0083-3.
-
Plháková, Alena. Učebnice obecné psychologie. Praha : Academia, 2004. ISBN 80-200-1086-6.
-
Pugnerová, Michaela. Psychologie : pro studenty pedagogických oborů. Vydání 1. 2019. ISBN 978-80-271-0532-8.
|