|
Vyučující
|
-
Lovasová Vladimíra, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Reflexe dosavadních zkušeností s hlasem. 2. Hlasové vyjádření jako individuální jednání/chování 3. Hlas v sociálním kontextu. 4. Fyziologie hlasotvorby 5. Dech, inervace bránice. 6. Artikulace průpravní artikulační gymnastika. 7. Hlasotvorba, rezonance. 8. Hlasová hygiena, prevence nejčastějších hlasových poruch. 9. Kreativní hry s hlasem. 10.Propriorecepce. Vnímání sebe sama. 11.Vztah hlasu, sluchu a osobnosti. 12.Improvizovaný/připravený projev a myšlení. 13.Čtení nahlas jako specifický mluvní projev vztah k aktivní představivosti.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Diskuse, Dialogická výuka, Individuální konzultace, Studium metodou řešení problémů, Samostudium literatury, Cvičení
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 24 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - objasnit základní pojmy z biologie člověka a z obecné teorie výchovy, |
| - vysvětlit fyziologický základ emocí, |
| - charakterizovat strukturu osobnosti. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - vytvořit strukturovanou prezentaci, |
| - samostatně vystoupit před skupinou. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - popsat fyziologii hlasu, |
| - vyjmenovat principy hlasové hygieny, |
| - charakterizovat nejčastější hlasové poruchy dětí a dospělých, |
| - na základě vlastní tělové zkušenosti "ekonomického hlasu" (viz Coblenzer, Muhar, 2001) vysvětlit souvislost hlasu (dechu, artikulace, rezonance) s psychickým prožíváním. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - provést elementární dechová, artikulační a rezonanční cvičení, |
| - reflektovat souvztažnost svého hlasového projevu s individuálními osobnostními charakteristikami, |
| - při komunikaci preferovat hodnoty zdravého hlasu. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Řešení problémů, |
| Samostudium, |
| Individuální konzultace, |
| Diskuse, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Řešení problémů, |
| Diskuse, |
| Individuální konzultace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Diskuse, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Individuální prezentace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
Koliktiv autorů. Psychosomatické disciplíny v teorii a praxi. Praha, 2011. ISBN 978-80-7331-193-3.
-
KOTVA, V. Základní hlasová a dechová cvičení. Přerov, 1989.
-
Pastyřík, Svatopluk. Cvičebnice mluveného projevu pro učitele. Vyd. 1. Hradec Králové : Gaudeamus, 2006. ISBN 80-7041-260-7.
-
PROKEŠ, Z. Vybrané kapitoly z teorie hlasové výchovy. Liberec, 2009. ISBN 978-80-7372-444-3.
-
VÁLKOVÁ, L., VYSKOČILOVÁ, E. Hlas individuality / Libuše Válková. Psychosomatické pojetí hlasové výchovy / Eva Vyskočilová. Praha, 2005. ISBN 80-7331-034-1.
-
VYDROVÁ, J. Metodika výuky hlasové a mluvní výchovy pro pedagogické pracovníky a studenty pedagogických fakult. Praha, 2014. ISBN 978-80-905554-2-6.
|