|
Vyučující
|
-
Lovasová Vladimíra, Mgr. Ph.D.
-
Vorlíčková Petra, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Psychologická úloha učitele na 1. stupni ZŠ při práci se žáky se SVP. 2. Psychologická problematika žáků se SVP (oblasti psychodidaktické transformace učiva, self-koncept a možnosti seberegulace, sociální akceptace, vztah k učivu, interakce s učitelem). 3. Žák s narušenou komunikační schopností na 1. st. ZŠ 4. Žák s emocionálními problémy na 1. st. ZŠ 5. Zvýšeně neurotický žák na 1. st. ZŠ 6. Psychologická problematika žáků s ADHD na 1. st. ZŠ 7. Žák s epilepsií na 1. st. ZŠ 8. Žák s poruchou autistického spektra na 1. st. ZŠ 9. Žák s poruchou chování na 1. st. ZŠ 10. Žák v riziku behaviorální i látkové závislosti na 1. st. ZŠ 11. Žáci se zvláště nebezpečným a rizikovým chováním (poruchy příjmu potravy, sebepoškozovací tendence) na 1. st. ZŠ 12. Psychologická problematika nadaných žáků na 1. st. ZŠ. 13. Psychologické aspekty spolupráce a interakce s asistentem pedagoga
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
- 20 hodin za semestr
- Nácvik dovedností [3/10]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 25 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 10 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - popsat strukturu osobnosti - charakterizovat sociální komunikaci - vysvětlit aspekty principy motivace k učení - pojmenovat sociální aspekty vyučovacího procesu |
| - describe the personality structure - characterize social communication - explain aspects of the principles of motivation to learn - name the social aspects of the teaching process |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - analyzovat příčiny školní neúspěšnosti - správně používat odbornou terminologie v oblasti pedagogické a sociální psychologie a speciální pedagogiky - provést autoevaluaci |
| - analyze the causes of school failure - correctly use professional terminology in the field of pedagogical and social psychology and special pedagogy - perform a self-evaluation |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - vymezí obsah a rozsah role učitele na 1. stupni ZŠ při výuce žáků se SVP |
| - charakterizuje osobnostní specifika žáků se SVP včetně žáků nadaných |
| - definuje roli asistenta pedagoga při práci se žáky se SVP |
| - vysvětlí psychologické odlišnosti při práci se žáky se SVP včetně žáků nadaných |
| - identifikuje kritická místa v oblasti postojů k žákům se SVP včetně žáků nadaných |
| - defines the content and scope of the teacher's role at the 1st grade of elementary school in teaching pupils with SEN - characterizes the personality specifics of pupils with SEN, including gifted pupils - defines the role of the teaching assistant when working with pupils with SEN - will explain the psychological differences when working with pupils with SEN, including gifted pupils - identifies critical points in the area of attitudes towards pupils with SEN, including gifted pupils |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - navrhne modifikaci přípravy na hodinu s pohledem k žákům se SVP |
| - aplikuje poznatky při řešení problémových situací se žáky se SVP na 1. st. ZŠ |
| - provede autoevaluaci kritických momentů vlastních postojů k žákům se SVP |
| - vypracuje metodická doporučení pro přístup k žákům se SVP |
| - will propose a modification of the preparation for the lesson with a view to pupils with SEN - applies knowledge when solving problem situations with pupils with SEN in the 1st grade. primary school - performs a self-evaluation of critical moments of one's own attitudes towards pupils with SEN - develops methodological recommendations for access to pupils with SEN |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
| mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
| mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Řešení problémů, |
| Kooperativní výuka, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Situační učení (vč. micro-teachingu), |
| Projektová výuka, |
| Řešení problémů, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Řešení problémů, |
| Projektová výuka, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Portfolio, |
| Sebehodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Portfolio, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Buršíková, Dana. Dítě s epilepsií v prostředí školy. 2019. ISBN 978-80-7553-660-0.
-
Čadilová, V., Žampachová, Z. Katalog podpůrných opatření ? dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu poruchy autistického spektra nebo vybraných psychických onemocnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.
-
Hříbková, Lenka. Nadání a nadaní : pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha : Univerzita Karlova. Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-213-X.
-
Hubatka, Miloslav. Podpora nadání ve školách : trochu jiný pohled na různé modely a formy podpory nadání na českých školách : příručka pro pedagogy i rodiče. 2020. ISBN 978-80-7635-011-3.
-
Kachlík, Petr; Červenka, Karel,; Vojtová, Věra. Inkluze jako cesta k předcházení rozvoji problémů v chování = Inclusion as a way to prevent the development of behavioural problems. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-210-8509-1.
-
Landau, Erika. Odvaha k nadání. 1. vyd. Praha : Akropolis, 2007. ISBN 978-80-86903-48-4.
-
Miňhová, Jana; Lovasová, Vladimíra. Psychopatologie : pedagogické, právní a sociální aspekty. 2018. ISBN 978-80-7380-721-4.
-
Thorová, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. 2016. ISBN 978-80-262-0768-9.
|