Course: Pedagogic psychology

« Back
Course title Pedagogic psychology
Course code KPS/PEPSZ
Organizational form of instruction Lecture + Seminary
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Kubíková Kateřina, Mgr. Ph.D.
  • Aišmanová Alexandra, PhDr.
  • Szachtová Alena, PhDr.
Course content
1. Subject of pedagogic psychology and its meaning. Position of pedagogic psychology in the system of psychologic sciences. 2. Methods of pedagogic psychology. 3. Psychology of teaching. 4. Teaching in context of a school. 5. Types of teaching. 6. Rules of teaching. Motivational agents in teaching and education. 7. Conditions of teaching. Fatigue and its overcoming. 8. Psychohygienic aspects of pedagogic process. 9. Demanding life situations and techniques of coping with them. Stress, its causes, symptoms and consequences. Stress management. 10. Personality of a teacher. Pedagogic interaction and communication.

Learning activities and teaching methods
Students' portfolio, Seminar classes, Individual study, Students' self-study, Self-study of literature, Lecture
  • Contact hours - 20 hours per semester
  • Preparation for an examination (30-60) - 30 hours per semester
  • Preparation for comprehensive test (10-40) - 15 hours per semester
prerequisite
Knowledge
- správně užívat psychologickou terminologii.
Skills
- aplikuje teoretické pojmy v praxi,
- vytvořit referát a vystupovat před skupinou.
Competences
N/A
learning outcomes
Knowledge
- popsat základní metodologické postupy v oblasti diagnostiky osobnosti žáka,
- vysvětlit jednotlivé druhy učení, zákony a podmínky učení,
- objasnit zákonitosti motivace žáků, definovat příčiny neprospěchu,
- vysvětlit základní požadavky na osobnost pedagoga v souvislosti s výkonem jeho role a zhodnotit své předpoklady a možnosti pro výkon učitelské role
- rozlišit metody autodiagnostiky.
Skills
- aplikovat získané znalosti v pedagogické praxi,
- posoudit rozvoj výkonové motivace dětí a navrhnout postupy pro její rozvíjení,
- identifikovat příčiny neprospěchu a sestavit postup pro nápravu,
- využívat v praxi metody autodiagnostiky.
Competences
N/A
N/A
N/A
teaching methods
Knowledge
Lecture supplemented with a discussion
Seminar classes
Self-study of literature
Skills
Discussion
Seminar
Competences
Individual study
assessment methods
Knowledge
Oral exam
Test
Skills
Individual presentation at a seminar
Competences
Seminar work
Recommended literature
  • ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
  • HOLEČEK, V., MIŇHOVÁ, J., PRUNNER, P. Psychologie pro právníky. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-50-3.
  • Prunner, Pavel. Vybrané kapitoly z pedagogické psychologie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2003. ISBN 80-7082-979-6.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester