|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1.Pozitivní psychologie historický a filozofický kontext 2.Pojetí osobní pohody a štěstí 3.Pozitivní emocionalita a pozitivita 4.Optimální prožívání flow 5.Pozitivní myšlení 6.Pozitivní individuální vlastnosti a rysy osobnosti 7.Pozitivní mezilidské vztahy 8.Pozitivně fungující společenství a instituce 9.Pojetí smysluplnosti a věda o štěstí 10.Pozitivní klinická a poradenská psychologie 11.Pozitivní edukace 12.Evaluace výuky, shrnutí
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Diskuse, Samostudium literatury
- Kontaktní výuka
- 20 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - základní orientace v psychologii - vysvětlit základní pojmy z obecné psychologie a psychologie osobnosti - charakterizovat strukturu osobnosti |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - vypracovat projekt - zrealizovat průzkum - prezentovat výsledky průzkumu |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
| bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - vysvětlit pojetí osobní pohody, pozitivní emocionality a pozitivního myšlení |
| - objasnit stav optimálního prožívání flow |
| - vyjmenovat pozitivní individuální vlastnosti a rysy osobnosti |
| - charakterizovat pozitivní mezilidské vztahy |
| - popsat pojetí pozitivní edukace |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - provést introspektivní analýzu některých svých životních událostí z hlediska poznatků pozitivní psychologie (s důrazem na jejich aplikaci) |
| - vypracovat projekt pozitivního přístupu k vlastnímu životu |
| - zpracovat seminární úkol výzkumného charakteru se zaměřením na psychologické charakteristiky (osobnostní vlastnosti, postoje, způsoby reagování apod.) pozitivně laděných lidí z různých populačních skupin, které student dobře zná (přátelé, příbuzní) |
| - prezentovat výsledky svého průzkumu na semináři |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
| bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Samostudium, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Prezentace práce studentů, |
| Samostatná práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Samostudium, |
| Diskuse, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Výstupní projekt, |
| Písemná zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Výstupní projekt, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Průběžné hodnocení, |
| Sebehodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
CSÍKSZENTMIHÁLYI, Mihály. Flow: o štěstí a smyslu života.. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0918-8.
-
Hennig, Claudius; Keller, Gustav. Antistresový program pro učitele : projevy, příčiny a způsoby překonání stresu z povolání. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-093-6.
-
Křivohlavý, Jaro, 1925-. Pozitivní psychologie / Jaro Křivohlavý. Praha : Portál, 2010, 2010. ISBN 978-80-7367-726-8.
-
Křivohlavý, Jaro, 1925-. Psychologie pocitů štěstí : současný stav poznání / Jaro Křivohlavý. Praha : Grada, 2013, 2013. ISBN 978-80-247-4436-0.
-
Seligman, Martin E. P., 1942-. Naučený optimismus : jak změnit své myšlení a život / Martin E.P. Seligman ; [z anglického originálu . přeložila Adéla Bartlová]. Praha : Dobrovský, 2013, 2013. ISBN 978-80-7306-534-8.
-
Seligman, Martin E. P., 1942-. Opravdové štěstí: pozitivní psychologie v praxi.. Praha: Ikar, 2015. ISBN 978-80-249-2944-6.
-
Slezáčková, Alena, 1972-. Průvodce pozitivní psychologií : nové přístupy, aktuální poznatky, praktické aplikace / Alena Slezáčková. Praha : Grada, 2012, 2012. ISBN 978-80-247-3507-8.
|