|
Vyučující
|
-
Buršíková Dana, doc. Mgr. Ph.D.
-
Lovasová Vladimíra, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Duševní poruchy a jejich etiopatogeneze 2. Periodizace psychického vývoje a jeho varianty 3. Poruchy kognitivních funkcí 4. Psychologická problematika ADHD, DMO, epilepsie 5. Poruchy autistického spektra. 6. Afektivní poruchy v dětství 7. Reaktivní poruchy - posttraumatická stresová porucha 8. Obsedantně kompulzívní porucha, OCD 9. Depresívní syndrom a suicidální chování 10. Neurotické poruchy a poruchy příjmu potravy v dětském věku 11. Disharmonický vývoj osobnosti 12. Psychická deprivace 13. Psychotické stavy v dětském věku
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 12 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - vysvětlit základní pojmy z obecné a vývojové psychologie, |
| - charakterizovat psychické jevy a strukturu osobnosti, |
| - popsat náročné životní situace, jejich příčiny a způsoby vyrovnávání se s nimi. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - aplikovat znalosti z obecné, vývojové a sociální psychologie na učitelskou praxi. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - vysvětlit příčiny psychických poruch, |
| - rozčlenit psychické poruchy, |
| - popsat zjevné projevy poruchy příjmu potravy a psychické deprivace u dětí, |
| - charakterizovat ADHD, DMO, epilepsii, |
| - charakterizovat poruchy autistického spektra a disharmonický vývoj osobnosti, |
| - popsat specifika patologické emocionality a neurotických poruch u dětí. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - posoudit možnosti detekční a podpůrné role učitele u jednotlivých poruch, |
| - specifikovat požadavky na průběh vzdělávacího procesu u dětí s duševní poruchou, |
| - konkretizovat funkci pedagogického asistenta při výuce, |
| - aplikovat adekvátní formy jednání se žáky s duševní poruchou. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Samostudium, |
| Individuální konzultace, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Řešení problémů, |
| Samostatná práce studentů, |
| Diskuse, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Řešení problémů, |
| Diskuse, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Kombinovaná zkouška, |
| Seminární práce, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Bazalová, Barbora. Autismus v edukační praxi. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-262-1195-2.
-
Kohoutek, Rudolf. Patopsychologie a psychopatologie pro pedagogy. Brno : Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4434-0.
-
Langmeier, Josef; Matějček, Zdeněk. Psychická deprivace v dětství. Vydání čtvrté, doplněné, v Nakladatelství Karolinum první. 2011. ISBN 978-80-246-2866-0.
-
Lovasová, Vladimíra; Průšová, Barbora. Psychic lability of future teachers. CER Comparative European Research 2017 : proceedin. 2017.
-
Lovasová, Vladimíra. Souvislosti neuroticismu. První vydání. 2017. ISBN 978-80-261-0675-3.
-
Miňhová, Jana; Lovasová, Vladimíra. Psychopatologie : pedagogické, právní a sociální aspekty. 2018. ISBN 978-80-7380-721-4.
-
Orel, Miroslav. Psychopatologie. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3737-9.
-
Pugnerová, Michaela; Kvintová, Jana. Přehled poruch psychického vývoje. Vydání 1. 2016. ISBN 978-80-247-5452-9.
-
Vágnerová, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozĹĄ. a pĹeprac. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.
|