|
Vyučující
|
-
Lovasová Vladimíra, Mgr. Ph.D.
-
Lohrová Kateřina, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Psychodiagnostika jako vědecká disciplína. 2. Pojetí vývoje a možnosti psychodiagnostiky. 3. Vývojové změny a vývojové modely. 4. Experimentálně psychologický přístup v psychologické diagnostice. 5. Psychologické aspekty osobního kontaktu v diagnostice. 6. Základní psychodiagnostické metody (klasifikace). 7. Obecné psychodiagnostické metody. 8. Specifické psychodiagnostické metody (metody subjektivní, objektivní, projektivní) 9. Možnosti psychodiagnostiky v aplikačních oblastech. 10. Praktický výcvik ve vybraných základních psychodiagnostických technikách (využitelných ve školním poradenství). 11. Využití počítačové techniky v psychodiagnostice. 12. Základy interpretace psychodiagnostických nálezů. 13. Zásady psychologické etiky a práce s psychologickým poznatkem.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Studium metodou řešení problémů, Samostudium studentů, Přednáška
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 50 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - vysvětlit základní pojmy z obecné, sociální a vývojové psychologie |
| - charakterizovat strukturu osobnosti |
| - popsat poruchy komunikace |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - rozpoznat chyby sociální percepce |
| - aplikovat zásady umění jednat s lidmi |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
| bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
| bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
| bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - popsat experimentálně psychologický přístup v psychologické diagnostice |
| - vysvětlit psychologické aspekty osobního kontaktu v diagnostice |
| - vyjmenovat základní psychodiagnostické metody |
| - objasnit etické principy psychodiagnostiky |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - aplikovat základní psychodiagnostické metody na školní praxi v kontextu vývojových změn |
| - administrovat vybrané psychodiagnostické techniky |
| - orientačně interpretovat psychodiagnostický nález |
| - navrhnout další postupy při zachování psychodiagnostické etiky |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Řešení problémů, |
| Samostatná práce studentů, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Řešení problémů, |
| Samostudium, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Řešení problémů, |
| Diskuse, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Průběžné hodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Sebehodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Adams, Susan. Testy rodinné soudržnosti. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-501-6.
-
Bednářová, Jiřina. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let/. Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1829-0.
-
Belešová, Mária. Kresba ako výskumný nástroj : Čo skúmať v detskej kresbe a ako ju interpretovať. 2017. ISBN 978-80-223-4397-8.
-
Cognet, G. Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0499-.
-
Kantor, Jiří; Drlíčková, Svatava,; Friedlová, Martina; Weber, Jana; Koucun, Jan,; Komzáková, Martina,; Kružíková, Lenka. Muzikoterapie a arteterapie pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. 2014. ISBN 978-80-7510-095-5.
-
Mareš, Jiří. Psychodiagnostika podporovaná počítačem. Praha : Ústav pro informace ve vzdělávání, 1992. ISBN 80-211-0121-0.
-
Mezera, Antonín. Dotazníky k sebehodnocení žáka. 2015. ISBN 978-80-7496-181-6.
-
Simbartl, Petr. Využití programovatelné robotické hračky Bee-bot v mateřské škole a na prvním stupni ZŠ pro testování klíčové kompetence k řešení problémů. Edukácia ISSN 1339-8725 Roč. 3, č. 2 (2019), s. 16. 2019.
-
Svoboda, Mojmír; Krejčířová, Dana; Vágnerová, Marie. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-545-8.
-
Svoboda, Mojmír. Psychologická diagnostika dospělých. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-327-7.
-
Šípek, Jiří. Projektivní metody. Praha : ISV nakladatelství, 2000. ISBN 80-85866-53-6.
-
VYMĚTAL, J. Úvod do psychoterapie. 2., aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2003. ISBN 80-247-0253-3.
|