Course: Psychology of Management

« Back
Course title Psychology of Management
Course code KPS/PSMA
Organizational form of instruction Lecture + Seminar
Level of course Bachelor
Year of study 3
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 4
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Lovasová Vladimíra, Mgr. Ph.D.
  • Honzíková Jarmila, Prof. PaedDr. Ph.D.
  • Miňhová Jana, Doc. PhDr. CSc.
  • Kubíková Kateřina, Mgr. Ph.D.
Course content
1. The subject of psychology of management. 2. Company culture. 3. Personality expectations for practising a supervisor's role. 4. Styles of leadership. 5. Work motivation and their sources. 6. Employees evaluation and evaluation systems. 7. Leadership of management interviews. 8. Dealing with conflicts in the workplace. 9. Assessment/development centre. 10. Business education. 11. Mobbing and bossing. 12. Workoholism. 13. Mental hygiene of a manager.

Learning activities and teaching methods
Interactive lecture, Multimedia supported teaching, Task-based study method, Seminar
  • Contact hours - 39 hours per semester
  • Team project (50/number of students) - 30 hours per semester
  • Preparation for an examination (30-60) - 40 hours per semester
prerequisite
Knowledge
Knowledge of terminology used in social psychology and psychology of personality.
learning outcomes
Student will: - define subject of psychology of management, - illustrate aspects of company culture, - evaluate own personality expectations for practising a supervisor's role, - describe possible approaches to leadership, - compare strength of working motives, - propose evaluation system, - demonstrate a simulation of management interviews and dealing with conflicts in the workplace, - compare validity of assessment centres and propose content structure of business education. Student will also be able to diagnose mobbing and describe rules of mental hygiene of a manager.
teaching methods
Interactive lecture
Seminar
Multimedia supported teaching
Task-based study method
assessment methods
Written exam
Project
Recommended literature
  • Adair, John Eric. Jak efektivně vést druhé : Příručka sebezdokonalování pro manažery. 1. vyd. Praha : Management Press, 1993. ISBN 80-85603-40-3.
  • Adler, H. NLP pro manažery. Praha, Pragma, 1997.
  • Bush, Tony. Theories of educational leadership and management. 3rd ed. London ; Sage Publications, 2003. ISBN 0-7619-4051-0.
  • CARNEGIE, D. Jak získávat přátele a působit na lidi. Praha : Beta, 2002. ISBN 80-7306-051-5.
  • Coleman, Ron; Barrie, Giles. 525 způsobů jak se stát lepším manažerem. 5. vyd. Praha : Management Press, 2001. ISBN 80-7261-049-X.
  • Fehlau, E. G. Konflikty v práci. Praha: Grada, 2003.
  • Hroník, František. Hodnocení pracovníků. Vyd. 1. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1458-2.
  • Kamp, Di. Manažer 21. století. 1. vyd. Praha : Grada, 2000. ISBN 80-247-0005-0.
  • Khelerová, Vladimíra. Komunikační dovednosti manažera. 1. vydání. Praha : Grada, 1995. ISBN 80-7169-223-9.
  • Koubek, Josef. Řízení pracovního výkonu. Vyd. 1. Praha : Management Press, 2004. ISBN 80-7261-116-X.
  • Křivohlavý, J. Tajemství úspěšného jednání. Praha, Grada Publishing, 1995.
  • Kyrianová, Hana. Assessment centrum v současné personální praxi. 1. vyd. Praha : Testcentrum, 2003. ISBN 80-86471-21-7.
  • Malone, Paul B. Mějte je rádi a veďte je : Jak vést lidi : kniha pro každého. 1. čes. vyd. Praha : Práce, 1991. ISBN 80-208-0235-5.
  • Mayerová, Marie. Psychologické aspekty personálního managementu. 1.vyd. Plzeň : ZČU, 1995. ISBN 80-7082-173-6.
  • Miňhová, Jana. Vybrané problémy z psychologie managementu a leadershipu ve školství. 2. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1996. ISBN 80-7043-205-5.
  • Miskell, Jane R.; Miskell, Vincent. Pracovní motivace. 1. vyd. Praha : Grada, 1996. ISBN 80-7169-317-0.
  • PLAMÍNEK, J. Řešení konfliktů a umění rozhodovat. Praha, Argo, 1994.
  • Plamínek, Jiří. Teorie vitality : cesta od managementu k leadershipu. 1. vyd. Praha : Alfa Publishing, 2006. ISBN 80-86851-36-2.
  • Prunner, Pavel. Zásady managementu a leadershipu ve školství. Plzeň : Pedagogické centrum Plzeň, 1997.
  • Šigut, Zdeněk. Firemní kultura a lidské zdroje. Vyd. 1. Praha : ASPI, 2004. ISBN 80-7357-046-7.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for Pre-school Teachers (13) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Summer