|
Vyučující
|
-
Beran Jiří, doc. MUDr. CSc.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Rekapitulace základních teoretických východisek v psychoterapii, obecné rysy psychoterapie. 2. Psychoterapie aplikovaná, eklektické a integrativní pojetí psychoterapie. 3. Psychoterapeutický přístup, komunikační dovednosti. 4. Rozhovor mezi klientem a pracovníkem pomáhající profese. 5. Podpůrná psychoterapie. 6. Krizová intervence. 7. Relaxační techniky. 8. Asertivita. 9. Psychická úskalí pomáhajících profesí. 10. Psychoterapie v poradenství. 11. Vzdělávací systémy v psychoterapii. 12. Přehled literatury o psychoterapii, předložení semin. práce, zápočet.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Individuální konzultace, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 50 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - charakterizovat psychoterapii jako vědní disciplínu, |
| - definovat základní psychoterapeutické pojmy, |
| - popsat stěžejní psychoterapeutické směry. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - posoudit možnosti aplikace psychoterapeutických postupů, |
| - orientačně odhadnout výsledky psychoterapeutického působení vzhledem ke konkrétním psychickým problémům. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - charakterizovat specifika psychoterapeutické interakce, |
| - uvést příklad podpůrné psychoterapie, |
| - vyjmenovat psychická úskalí pomáhajících profesí, |
| - popsat vzdělávací systémy v psychoterapii. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - správně používat odborné pojmy, |
| - aplikovat psychoterapeutický přístup na modelovou situaci kontaktu klienta s pracovníkem pomáhající profese. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Skupinová výuka, |
| Samostudium, |
| Individuální konzultace, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Diskuse, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Průběžné hodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární práce, |
|
Doporučená literatura
|
-
KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie. 4., aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2008. ISBN 80-7178-657-8.
-
VYMĚTAL, J. Obecná psychoterapie. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha : Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0723-3.
-
VYMĚTAL, J. Úvod do psychoterapie. 2., aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2003. ISBN 80-247-0253-3.
|