Předmět: Psychologie ve vzdělávací praxi

« Zpět
Název předmětu Psychologie ve vzdělávací praxi
Kód předmětu KPS/PSVP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kosíková Věra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah vychází ze základních psychologických pojmů, které se vztahují k procesům vzdělávání a výchovy na pozadí kognitivní psychologie. Obsah je zaměřen na praktickou aplikaci. 1.Současné pojetí psychologie ve vzdělávání, 2.Základní psychické stavy a procesy a jejich souvislosti s osvojováním vědomostí a pojmových systémů, rozvoji kreativity a metakognice. 3.Kompetence vzdělávajícího i vzdělávaného. 4.Motivace a stimulace, 5.Osobnost edukátora a edukovaného, 6.Sebepojetí edukátora/edukovaného; 7.Sebehodnocení edukátora/edukovaného, 8. Emoce, temperament, charakter při edukaci. 9.Psychologické otázky modernizace edukace. 10. Duševní hygiena při edukaci. 11. Specifika školní a mimoškolní edukace.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Kooperativní výuka, Prezentace práce studentů, Seminář
Výsledky učení
Odborné znalosti
žáci získají přehled o psychologických zákonitostech, které působí v průběhu vzdělávacího procesu, o interindividuálních rozdílech a principech vzdělávání žáků i dospělých. Dále se seznámí s nejnovějšími poznatky z oboru a s možností aplikace jejich teoretických poznatků v každodenním procesu učení, výchovy a sebevýchovy jedince. Nedílnou součásti výuky je i praktický nácvik dílčích oblastí, včetně sebezkušenostních technik
Vyučovací metody
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Kooperativní výuka,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Čáp, Jan. Psychologie výchovy a vyučování. dot. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7066-534-3.
  • FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-063-4.
  • Kosíková, Věra. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2433-1.
  • PETŘKOVÁ, Anna. . Psychologie učení a vzdělávání dospělých: studijní text pro distanční studium. Olomouc, 2006. ISBN 80-85783-63-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Psychologie se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní