Vyučující
|
-
Kosíková Věra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah vychází ze základních psychologických pojmů, které se vztahují k procesům vzdělávání a výchovy na pozadí kognitivní psychologie. Obsah je zaměřen na praktickou aplikaci. 1.Současné pojetí psychologie ve vzdělávání, 2.Základní psychické stavy a procesy a jejich souvislosti s osvojováním vědomostí a pojmových systémů, rozvoji kreativity a metakognice. 3.Kompetence vzdělávajícího i vzdělávaného. 4.Motivace a stimulace, 5.Osobnost edukátora a edukovaného, 6.Sebepojetí edukátora/edukovaného; 7.Sebehodnocení edukátora/edukovaného, 8. Emoce, temperament, charakter při edukaci. 9.Psychologické otázky modernizace edukace. 10. Duševní hygiena při edukaci. 11. Specifika školní a mimoškolní edukace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Kooperativní výuka, Prezentace práce studentů, Seminář
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
žáci získají přehled o psychologických zákonitostech, které působí v průběhu vzdělávacího procesu, o interindividuálních rozdílech a principech vzdělávání žáků i dospělých. Dále se seznámí s nejnovějšími poznatky z oboru a s možností aplikace jejich teoretických poznatků v každodenním procesu učení, výchovy a sebevýchovy jedince. Nedílnou součásti výuky je i praktický nácvik dílčích oblastí, včetně sebezkušenostních technik |
Vyučovací metody |
---|
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Čáp, Jan. Psychologie výchovy a vyučování. dot. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7066-534-3.
-
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-063-4.
-
Kosíková, Věra. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2433-1.
-
PETŘKOVÁ, Anna. . Psychologie učení a vzdělávání dospělých: studijní text pro distanční studium. Olomouc, 2006. ISBN 80-85783-63-0.
|