|
Vyučující
|
-
Šámalová Kateřina, Mgr.
-
Buršíková Dana, doc. Mgr. Ph.D.
-
Východská Zuzana, Mgr.
-
Holeček Václav, PhDr. Ph.D.
-
Kosíková Věra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do studia psychologie 2. Předmět, cíl a význam studia psychologie pro práci zdravotníka, především všeobecné sestry a porodní asistentky. Metody nejčastěji používané v psychologii. 3. Užití psychologické terminologie v praxi. 4. Determinace lidské psychiky (historická i současná pojetí). 5. Psychické procesy (senzorické procesy, vnímání, paměť, představivost, myšlení, řeč). 6. Psychické stavy (pozornost, emoce). 7. Základy psychologie osobnosti 8. Struktura osobnosti (aktivačně-motivační vlastnosti, charakterové a seberegulační vlastnosti, dynamické vlastnosti, výkonové vlastnosti) 9.-10.Osobnost v náročných životních situacích (stres, frustrace, deprivace, konflikt) 11.-12.Osobnost všeobecné sestry, porodní asistentky (základní předpoklady úspěšné činnosti). Sebepoznání, introspekce a extrospekce psychických procesů
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Skupinová výuka, Diskuse, Individuální konzultace, Samostudium literatury
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 9 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| všeobecné poznatky z obecné psychologie na úrovni střední školy |
| Odborné dovednosti |
|---|
| provést sebereflexi vlastní osobnosti, tj. popsat a kriticky analyzovat výsledky nestandardizovaných technik zaměřených na sebepoznání - pojmenovat možné činitele determinace vývoje některých vlastností své osobnosti, pokusit se odhalit jejich potence, rezervy - stanovit si cíle rozvoje vlastní osonosti - aplikovat teoretické znalosti o zvládání náročných životních situací při jejich řešení ve svém životě |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - objasnit význam psychologie pro práci zdravotníka, |
| - popsat poznávací procesy, |
| - charakterizovat jednotlivé struktury osobnosti. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - správně používat odborné psychologické pojmy, |
| - reflektovat vlastní osobnostní předpoklady pro práci všeobecné sestry, porodní asistentky. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Samostudium, |
| Individuální konzultace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Řešení problémů, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Samostudium, |
| Diskuse, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Sebehodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
BERAN, J., TUMPACHOVÁ, N., CHALOUPKOVÁ, L. Základy lékařské psychologie pro lékařské studium ve zdravotnictví. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0463-9.
-
Cakirpaloglu, Panajotis. Úvod do psychologie osobnosti. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4033-1.
-
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
-
PLEVOVÁ, Irena a Alena PETROVÁ. Obecná psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3246-5.
-
ŘÍČAN, P. Psychologie : příručka pro studenty. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-923-2:.
-
Říčan, Pavel. Psychologie osobnosti : obor v pohybu. 6., rev. a dopl. vyd., V Grada Publishing 2. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3133-9.
-
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.
-
VÁGNEROVÁ, M. Základy psyhologie. Praha: Karolinum, 2007.
|