|
Vyučující
|
-
Kubíková Kateřina, Mgr. Ph.D.
-
Buršíková Dana, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do studia psychologie, předmět psychologie, psychologické metody, praktické ukázky. 2. Základní psychologické pojmy navazující bezprostředně na neodkladnou péči, rysy charakteristické pro chování jednotlivce, skupiny, davu. 3. Komunikace - zásady verbální komunikace s pacientem. Složky neverbální kom.,význam jejich znalosti při práci s problémovým pacientem. Chyby sociální percepce. Práce v terénu. 4. Psychologie v krizových situacích, péče o postižené v krizových centrech. Psychologická pomoc postiženým a pozůstalým. 5. Asertivita v práci - asertivní práva a povinnosti. Asertivní techniky. 6. Náročné životní situace - význam volnočasových aktivit pro vyrovnanost a celkové podávání. Semináře: 1. Asertivita při práci - praktický nácvik. 2. Chyby sociální percepce. 3. Hodnocení situací - obvyklé a neobvyklé varianty. 4. Náročné životní situace - stres, management stresu. 5.-6.Náročné životní situace - syndrom burn-out. Studijní opory: Výuka je zaměřena na samostudium. Studentům bude poskytnuto dostatečné množství konzultačních hodin, doporučené literatury a studijních materiálů.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Seminář
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 26 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 13 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| základní znalosti z obecné psychologie a psychologie osobnosti |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| studenti: -adekvátně používají všechny formy verbální a neverbální komunikace, -správně použijí transakční analýzu, -rozliší asertivní, pasivní, agresivní jednání, -aktivně užívají správné formy komunikace v náročných životních situacích, -rozliší druhy sociálních skupin a popíše způsoby jejich vedení, -objasní aspekty osvojování sociálních rolí a norem |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - aplikovat teoretické znalosti o zvládání náročných životních situací při jejich řešení ve svém životě - provést sebereflexi vlastní osobnosti, tj. popsat a kriticky analyzovat výsledky nestandardizovaných technik zaměřených na sebepoznání |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Test, |
| Individuální prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Balcar, Karel. Úvod do studia psychologie osobnosti. 2., oprav. vyd. v Chrudimi : MACH, 1991.
-
Haškovcová, Helena. Lékařská etika. Praha : Galén, 2002. ISBN 80-7262-132-7.
-
HOLEČEK, V., MIŇHOVÁ, J., PRUNNER, P. Psychologie pro právníky. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-50-3.
-
Nakonečný, Milan. Encyklopedie obecné psychologie. 2. rozš. vyd. Praha : Academia, 1997. ISBN 80-200-0625-7.
|