Předmět: Školní psychologie

« Zpět
Název předmětu Školní psychologie
Kód předmětu KPS/SKOPS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kosíková Věra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
  • Holeček Václav, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Školní psychologie v systému věd - vývoj, aktuální stav 2. Činnosti školního psychologa. 3. Školní psycholog v procesu poznávání a řízení školní třídy. 4. Diagnostické činnosti školního psychologa. 5. Školní psycholog a jeho činnosti v oblasti prevence a řešení nevhodného chování žáků. 6. Poradenské činnosti školního psychologa 7. Podíl ŠP na formování jedincova já, jeho sebepojetí a sebehodnocení 8. Metodická práce ŠP, jeho účast na vzdělávací činnosti školy 9. Podíl školního psychologa na úspěšné práci učitele. 10. Podíl školního psychologa na úspěšnosti žáka 11. Kazuistika žáků. 12. Evaluace

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Skupinová výuka, Seminář
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
podmínkou jsou znalosti obsažené v předmětech RPEPS, PEPSB
Výsledky učení
studenti získají znalosti z oblasti školní psychologie, budou schopni analyzovat školní realitu
Vyučovací metody
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Skupinová výuka,
Hodnotící metody
Písemná zkouška,
Doporučená literatura
  • Bentham Suzan. Psychology and Education. Taylor & Francis Ltd, 2006. ISBN 9780415227636.
  • FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha:Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0741-2.
  • HELLUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.
  • Helus, Zdeněk. Psychologie školní úspěšnosti žáků. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1979.
  • HRABAL, Vladimír; PAVELKOVÁ, Isabella. Jaký jsem učitel.. Praha, Portál, 2010.
  • Hrabal, Vladimír. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka. 1. vyd. Praha : SPN, 1989. ISBN 80-04-22149-1.
  • Kimberly A. Schonert-Reichl, Robert W. Roeser. Handbook of Mindfulness in Education: Integrating Theory and Research into Practice. Springer, 2016. ISBN 978-1493974955.
  • Klímová, Marta; Buriánová, Jana; Hrabal, Vladimír. Teorie a praxe výchovného poradenství : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. skupiny stud. oborů učitelství na pedagog. a filozof. fakultách. 1. vyd. Praha : SPN, 1987.
  • Koluchová, Jarmila; Morávek, Svatopluk. Psychologická diagnostika dětí a mládeže : Určeno pro posl. filozof. a pedagog. fak. Univ. Palackého. Olomouc : Univ. Palackého, 1990.
  • MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7.
  • Matějček, Z. Rodičovství a zdravotně postižené dítě. Praha Horizont, 1987.
  • SLEZÁČKOVÁ, A. ). Průvodce pozitivní psychologií. Praha: Grada, 2012.
  • ŠTECH, S., ZAPLETALOVÁ, J. Úvod do školní psychologie. Praha, Portál, 2014.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství psychologie pro střední školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství psychologie pro střední školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství psychologie pro střední školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní