Předmět: Sociálně psycholog. výcvik s metodikou

« Zpět
Název předmětu Sociálně psycholog. výcvik s metodikou
Kód předmětu KPS/SPVM
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Svoboda Michal, PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Sociálně-psychologický výcvik přirozené skupiny a vybraných sociálních skupin. 2. Role vedoucího výcviku. 3. Struktura přípravných prací a tvorba projektu výcviku. 4. Metodické aspekty vedení výcviku. 5. Reflexe jako forma zpětné vazby pro účastníka a lektora. 6. Evaluace výcvikových projektů. 7. Vedení technik, supervize. 8. Vedení technik, supervize. 9. Vedení technik, supervize. 10.Vedení technik, supervize. 11.Vedení technik, supervize. 12.Vedení technik, supervize. 13.Evaluace výuky.

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Samostatná práce studentů
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Charakterizuje formy sociálního chování: agrese, manipulace, pasivita, asertivita.
Popisuje základní sociálně psychologické jevy.
Definuje základní pojmy z obecné didaktiky.
Charakterizuje jednotlivé složky edukačního procesu.
Odborné dovednosti
Rozeznává jednotlivé styly sociálního chování: agrese, manipulace, pasivita, asertivita.
Zhodnocuje způsoby sociálního chování v jednotlivých interakcích.
Tvoří didaktickou analýzu učiva na vybrané téma z oblasti výchovy ke zdraví.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Vymezuje sociálně psychologický výcvik.
Popisuje znaky sociálně psychologického výcviku.
Vysvětluje historii a současnost hnutí sociálně psychologického výcviku.
Objasňuje jednotlivé kroky metodického (didaktického) postupu využití sociálně psychologických technik ve výuce.
Charakterizuje evalauční postupy programů sociálně psychologického výcviku.
Odborné dovednosti
Formuluje zásady pro realizaci efektivního sociálně psychologického výcviku.
Kriticky posuzuje jednoltivá období hnutí sociálně psychologického výcviku.
Z jednotlivých psychologických škol 20. stol. vyvozuje podněty pro současné pojetí sociálně psychologického výcviku.
Implementuje jednotlivé kroky metodického (didaktického) postupu sociálně psychologických technik do pedagogického procesu vybranéo oboru.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Samostatná práce studentů,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Samostatná práce studentů,
Seminární výuka (badatelské metody),
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Samostatná práce studentů,
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Dinkmeyer, Don; McKay, Gary D. Step : Efektivní výchova krok za krokem. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-85282-92-5.
  • Gillernová; I. - Hermochová, S. Sociální dovednosti učitele. SPN Praha, 1990.
  • HERMOCHOVÁ, S. Sociálně psychologický výcvik II.. Praha, UK 1988, 1999.
  • HERMOCHOVÁ, S. Sociálně psychologický výcvik. Praha: SPN, 1982..
  • KKŘIVOHLAVÝ, J. Jak si navzájem lépe porozumíme : kapitoly z psychologie sociální komunikace. Praha : Nakl. Svoboda, 1988.
  • VALIŠOVÁ, A. Hry s odkrytými kartami, aneb, Otevřená komunikace : cvičebnice pro rozvíjení dobrých mezilidských vztahů. Praha : Pansofia, 1996. ISBN 80-85804-80-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství psychologie pro střední školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství psychologie pro střední školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství psychologie pro střední školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní