|
Vyučující
|
-
Miňhová Jana, doc. PhDr. CSc.
-
Lovasová Vladimíra, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Význam sdílení a supervize pro učitele 2. Historie a funkce supervize 3. Formy supervize 4. Možnosti sdílení zkušeností 5. Vztah supervizor a supervidovaný 6. Bezpečné prostředí 7. Případová supervize 8. Koučink 9. Modelování 10. Výměna rolí 11. Bálintovská skupina 12. Bálintovská skupina 13. Kazuistiky učitelů a příklady dobré praxe
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Projekt individuální [40]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 8 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 20 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - definovat psychické jevy a vztahy mezi nimi, |
| - charakterizovat sociálně psychologické procesy. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - sebereflexe, |
| - strukturovat kazuistiku. |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - objasnit význam sdílení a supervize pro učitele, |
| - popsat jednotlivé funkce a formy supervize, |
| - charakterizovat vztah mezi supervizorem a supervidovaným, |
| - uvést různé postupy a možnosti sdílení zkušeností. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - srozumitelně formulovat problém z učitelské praxe v rovině pracovní i osobní, |
| - aplikovat modelování a výměnu role, |
| - uplatnit postupy koučinku, |
| - aktivně se účastnit balintovské skupiny. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Řešení problémů, |
| Samostudium, |
| Diskuse, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Řešení problémů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Diskuse, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Řešení problémů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Seminární práce, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Průběžné hodnocení, |
| Sebehodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Baštecká, Bohumila; Čermáková, Veronika,; Kinkor, Milan. Týmová supervize : teorie a praxe. 2016. ISBN 978-80-262-0940-9.
-
Carroll, Michael; Tholstrupová, Margaret. Integrativní přístupy k supervizi. Vyd. 1. Praha : Triton, 2004. ISBN 80-7254-582-5.
-
Havrdová, Zuzana; Hajný, Martin. Praktická supervize : průvodce supervizí pro začínající supervizory, manažery a příjemce supervize. Praha : Galén, 2008. ISBN 978-80-7262-532-1.
-
Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., Knecht, P. Transdisciplinární didaktika. O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
Slowík, Josef. Supervize v učitelské profesi. Svět výchovy a vzdělávání v reflexi současného ped. 2007.
|