|
Vyučující
|
-
Lovasová Vladimíra, Mgr. Ph.D.
-
Jiřincová Božena, PhDr.
-
Szachtová Alena, PhDr.
-
Holeček Václav, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úspěšná a neúspěšná komunikace 2. Pojem asertivita, agresivní, pasivní a asertivní chování 3. Asertivní práva 4. Asertivní techniky 5. Možnosti využití asertivní komunikace v různých soc. situacích 6. Specifika asertivní komunikace v rodině 7. Trénink asertivity, hraní rolí 8. Řešení konkrétních problémových situací 9. Jednání s obtížnými lidmi 10. Manipulativní chování 11. Pozitivní komunikace a psychické zdraví 12. Osobní plán rozvoje asertivního chování
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Samostudium studentů, Cvičení
- Projekt individuální [40]
- 30 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - definovat proces sociální komunikace, |
| - vysvětlit jednotlivé složky komunikace, |
| - základní orientace v terminologii sociální psychologie. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - rozeznat chyby v komunikaci, |
| - navrhnout pravidla efektivní komunikace, |
| - pracovat ve skupině a prezentovat výsledky práce před skupinou. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - rozlišit úspěšnou a neúspěšnou komunikaci, |
| - vysvětlit asertivní práva, |
| - definovat asertivní techniky, |
| - rozpoznat manipulativní, pasivní a agresivní komunikaci, |
| - popsat význam asertivní komunikace v praxi. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - používat asertivní techniky v praxi, |
| - rozeznat manipulativní chování a sestavit adekvátní návrh obrany proti manipulaci, |
| - využívá praxi pravidla úspěšné komunikace, |
| - asertivně reagovat na pasivní a agresivní formy komunikace. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Samostudium, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Kooperativní výuka, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Prezentace práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
Goldman, Jane. Jak si nenechat ublížit. 2. vyd. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-413-3.
-
Nazare-Aga, Isabelle. Nenechte sebou manipulovat. Vyd. 2. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-049-6.
-
Novák, Tomáš. Psychická sebeobrana. 1. vyd. Praha : Grada, 2001. ISBN 80-247-0123-5.
-
Pospíšil, Miroslav. Asertivita je stále živá, aneb, Cvičení, výklady, kaskády, situace z českého prostředí. Vyd. 1. Plzeň : Miroslav Pospíšil, 2005. ISBN 80-903529-0-1.
|