|
Vyučující
|
-
Svoboda Michal, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Kočí Jana, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Prevence - definice základních pojmů 2. Sociálně nežádoucí formy chování - vymezení 3. Dělení PP 4. Cíle PP (obecně, dle věku) 5. Systémový přístup k PP, jednotlivé složky PP 6. Úrovně specifické PP 7. Formy a metody specifické PP I. 8. Formy a metody specifické PP II. 9. Poskytovatelé prevence, osobnost preventisty - dovednosti, znalosti, postoje 10. Kritéria efektivního programu všeobecné prevence, evaluace preventivních programů 11. Základním metodické pokyny MŠMT pro oblast PP 12. Kompetence v oblasti PP - krajský školský koordinátor prevence, okresní školní metodik prevence, školní metodik prevence 13. Systém PP v ČR, historie PP
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 50 hodin za semestr
- Vypracování kvalifikační práce [52-468]
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Definovat rizikové chování. |
| Objasnit determinanty vzniku rizikového chování. |
| Charakterizovat skupiny rizikového chování. |
| Popsat jednotlivá riziková chování. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Identifikovat jednotlivé faktory způsobující vznik rizikového chování. |
| Navrhovat řešení předcházení rizikovému chování v rámci studovaného oboru. |
| Reflektovat svůj způsob života ve vztahu ke znakům rizikového chování. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
| bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
| bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Vyjmenovat teoretická východiska primární prevence a popsat jejich obsah. |
| Vymezit na obecné úrovni cíle primární prevence. |
| Popsat formy a metody práce v rámci primární prevence. |
| Charakterizovat dokumenty upravující koncepci a činnost primární prevence. |
| Objasnit způsoby evaluace preventivních programů. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Formulovat cíle primární prevence ve vztahu ke konkrétní škole a typu preventivního programu. |
| Analyzovat formy a metody práce v rámci primární prevence ve vztahu ke konkrétním typům preventivních programů. |
| Koncipovat programy primární prevece na zákaldě různých kritérií. |
| Navrhovat strategie evaluace programů primární prevence. |
| Interpretovat metodické pokyny MŠMT se zaměřením na koncipování a realizování primární prevence na školách a uvedené dokumenty implementovat do tvorby a realizace preventivních programů. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
|
Doporučená literatura
|
-
DVOŘÁK, D. Drogy a vaše dítě.
-
DVOŘÁK, D. Metodika vzdělávacích programů prevence drogových závislostí.
-
HAJNÝ, M., KOŘÍNEK, R., MAJER, M. Drogy a rodina.
-
HAJNÝ, M. O rodičích, dětech a drogách : drogy a jejich účinky, rizika zvyšující užívání drog, léčba, problémové situace. Praha : Grada, 2001. ISBN 80-247-0135-9.
-
NEŠPOR, K. Alkohol, drogy a vaše děti : Jak problémům předcházet, jak je včas rozpoznat, jak je zvládat. Praha : Sportpropag, 1992.
-
NEŠPOR, K. Jak pomoci dětem odmítat alkohol a drogy aneb Prevence v rodině.
-
NEŠPOR, K. Středoškoláci o drogách, alkoholu, kouření a lepších věcech. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-086-3.
-
NOVÁKOVÁ, D. Metodika drogové prevence pro MŠ a první stupeň ZŠ.
|